X

12 بهمن 2020

نرخ مالیات بر حقوق در سال 1399 مشخص شد

نرخ مالیات بر حقوق در سال 1399 مشخص شد

نویسنده: نرم افزار حسابداری حسیب نت  /  دسته ها: حسابداری, حسابداری مالیاتی  /  رتبه بندی این مطلب:
5/0

دولت در لایحه بودجه سال 1399 حدود ۱۹۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی را پیش‌بینی کرده است و بر همین اساس از حقوق‌های سه میلیون تومانی و کمتر از آن در سال آینده مالیات گرفته نخواهد شد (معاف از مالیات برای حقوق های سه میلیون تومانی و کمتر).

آنچه در تبصره شش لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ اعلام شده، نشان می‌دهد که سقف معافیت مالیاتی در سال حدود ۳۶ میلیون تومان تعیین شده و 4 پله مالیاتی نیز برای مازاد کف تعیین شده مشخص شده است.

بر این اساس نرخ مالیات بر درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی، اعم از حقوق، مزایای فوق‌العاده و کارانه مازاد بر درآمد تعیین شده (ماهانه ۳ میلیون تومان)، تا 1.5 برابر (درآمد ماهانه ۳ تا 7.5 میلیون تومان) مشمول مالیات ۱۰ درصد،​ مازاد درآمد 1.5 برابر تا 2.5 برابر (درآمد ماهانه 7.5 تا 10.5 میلیون تومان) مشمول مالیات ۱۵ درصد، مازاد درآمد 2.5 برابر تا 4 برابر آن (درآمد ماهانه 10.5 تا 15 میلیون تومان) مشمول مالیات ۲۰ درصـد و همچنین مازاد درآمد 4 برابر (درآمد ماهانه بیش از ۱5 میلیون تومان) مشمول مالیات ۲۵ درصد می‌شود. در واقع کمیسیون تلفیق تنها پله پنجم را که مشمول مالیات ۳۵ درصد می‌شد، حذف کرده است.

همچنین مالیات برای نسبت به مازاد چهار برابر تا شش برابر مشمول مالیات ۲۵ درصد و نسبت به مازاد شش برابر ۳۵ درصد است. میزان معافیت مالیاتی اشخاص نیز براساس قانون مالیات‌های مستقیم سالانه ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

بنابراین در سال جاری حقوق کارکنان تا دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان از مالیات معاف بود و پس از آن به طور پلکانی تا 2۵ درصد به آن مالیات می‌خورد.

 

مطالب مرتبط

Print

تعداد نمایش ها (7032)      نظرات (0)

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید
دی ان ان