X

29 اردیبهشت 2020

اعتبار مالیات ارزش افزوده چیست و چه شرایطی دارد؟

اعتبار مالیات ارزش افزوده چیست و چه شرایطی دارد؟

نویسنده: نرم افزار حسابداری حسیب نت  /  دسته ها: حسابداری  /  رتبه بندی این مطلب:
4/6

منظور از اعتبار مالیاتی ارزش افزوده چیست؟

اعتبار مالیاتی ارزش افزوده، مالیات و عوارض پرداختی توسط خریدار در زمان خرید کالا یا دریافت خدمات است که از مالیات ارزش افزوده فروش قابل کسر می‌باشد و در زمان ارسال اظهارنامه مالیات ارزش افزوده می‎توان مبالغ ارزش افزوده پرداختی ذکر شده در صورتحساب‌های خرید یا دریافت خدمات را از مالیات ارزش افزوده دریافتی از مشتریان بابت فروش کالا یا ارائه خدمات کسر و در صورت تعلق مالیات ارزش افزوده، تفاوت آن را پرداخت کرد. نکته مهم در مورد اعتبار مالیات ارزش افزوده، شرایط پذیرش آن توسط سازمان امور مالیاتی است. این موضوع در زمان رسیدگی به مالیات ارزش افزوده مشخص می‌شود.

شرایط پذیرش اعتبار مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی

فروشنده در سامانه مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کرده باشد

یکی از شروط پذیرش مالیات و عوارض پرداختی به عنوان اعتبار مالیاتی، خرید کالا یا دریافت خدمات از اشخاص و شرکت‎هایی است که در سیستم مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کرده باشند. اگر شما از اشخاصی که در این سیستم ثبت نام نکرده‌اند خریدی انجام داده باشید و حتی مالیات و عوارض را هم پرداخت کرده باشید، مبالغ پرداختی به عنوان اعتبار مالیاتی برای شما محسوب نخواهد شد.

صورتحساب خرید مطابق نمونه مورد تایید سازمان امور مالیاتی باشد

شرط دیگر پذیرش پرداخت‌های شما به عنوان اعتبار مالیاتی این است که فروشنده بابت فروش کالا یا ارائه کننده خدمات به شما، فاکتور صادر کرده باشد و در این فاکتور ضوابط و شرایط مورد قبول سازمان امور مالیاتی رعایت شده باشد.

فاکتور خرید متعلق به مودی مالیاتی باشد

منظور این است که در فاکتوری که صادر شده است، مشخصات شما در بخش خریدار ثبت شده باشد.

مشخصات خریدار و فروشنده و قیمت کالا یا خدمات به‌صورت دقیق در صورتحساب ذکر شده باشد

این اطلاعات شامل نام خریدار، شماره اقتصادی یا شماره ملی یا شناسه ملی، شماره تماس، آدرس، شماره ثبت و مواردی از این قبیل است. مالیات و عوارض فاکتورهای نوع دوم که بیشتر توسط فروشگاه‌ها استفاده می‎شود و در آن مشخصات خریدار ثبت نمی‎شود به عنوان اعتبار مالیاتی مورد تایید قرار نمی‌گیرد.

کالاها یا خدمات ذکر شده جز کالاها و خدمات معاف از ارزش افزوده نباشد

کالاها و خدماتی وجود دارند که در زمان عرضه یا دریافت آن‌ها نباید مالیات و عوارض دریافت یا پرداخت شود. درصورتی‌که در صورتحساب خرید شما مواردی از این قبیل وجود داشته باشد (حتی اگر به اشتباه بابت آن‌ها مالیات محاسبه شده باشد) و شما بابت آن‌ها مالیات و عوارض پرداخت کرده باشید به‌عنوان اعتبار مالیاتی پذیرفته نخواهد شد.

مبلغ ارزش افزوده هر کالا یا خدمت در ردیف مربوطه محاسبه و ثبت شده باشد

در فاکتور نوع اول که مورد تایید سازمان امور مالیاتی است، باید در هر ردیف مالیات و عوارض متعلقه بابت کالا یا خدمات محاسبه شود. درصورت عدم وجود محاسبات ارزش افزوده و عوارض برای هر ردیف، نمی‎توانید از آن به عنوان اعتبار مالیاتی استفاده کنید.

مالیات ارزش افزوده به صورت جداگانه در سرفصل حسابداری ثبت شده باشد:

شرط بسیار مهم دیگری که برای پذیرش اعتبار مالیاتی وجود دارد این است که شما مبلغ مالیات و عوارض ارزش افزوده خرید و فروش را در سرفصل حسابداری به‌صورت جداگانه ثبت کرده باشید، به‌صورتی‌که به‌راحتی بتوان از آن گزارش تهیه کرد. عدم ثبت مالیات و عوارض ارزش افزوده به‌صورت جداگانه به معنی این است که خود شما هم آن را به عنوان اعتبار مالیاتی قبول ندارید چه برسد به کارشناس مالیاتی که در حال رسیدگی به پرونده شماست.

امیدوارم با در نظر گرفتن این نکات بتوانید از مالیات و عوارض پرداختی به عنوان اعتبار مالیاتی استفاده کنید.

منبع: hesabamooz.com

مطالب مرتبط

Print

تعداد نمایش ها (4358)      نظرات (0)

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید
دی ان ان