X

21 تیر 2020

تعریف سیستم هزینه یابی مرحله ای + دانلود پاورپوینت

تعریف سیستم هزینه یابی مرحله ای + دانلود پاورپوینت

نویسنده: نرم افزار حسابداری حسیب نت  /  دسته ها: دانلود کتاب و جزوه حسابداری  /  رتبه بندی این مطلب:
3/9
در این مطلب از آموزش حسابداری با حسیب در بخش کتاب و جزوه حسابداری برای شما پاورپوینت سیستم هزینه‌یابی مرحله‌ای را قرار خواهیم داد.

سیستم هزینه‌یابی مرحله‌ای چیست؟

هزینه یابی مرحله ای سیستمی است برای اندازه‌گیری و گزارش قیمت تمام شده محصولات مشابهی که تولید آن‌ها در یک سری عملیات تولیدی یکنواخت به صورت انبوه و پیوسته صورت می‌گیرد. این سیستم در شرکت‌های تولیدی‌ای به کار گرفته می‌شود که محصولات آن‌ها به‌طور دائم در یک رشته فرآیند پیوسته ساخته می‌شود.

از سیستم هزینه‌یابی مرحله‌ای در صنایع تولید‌کننده همچون مواد غذایی، فولاد، نساجی، محصولات شیمیایی، فرآورده‌های نفتی، سیمان، موتورسازی، ظروف چینی، لاستیک‌سازی و نظایر آن استفاده می‌شود.

در هزینه‌یابی مرحله‌ای، هزینه تولید (مواد مستقیم، کار مستقیم و سربار کارخانه) هر دایره به حساب موجودی کالای در جریان ساخت همان دایره منظور می‌گردد و گزارش هزینه تولید برای هر دایره در پایان دوره زمانی معین (هفتگی یا ماهانه) تهیه می‌گردد. در گزارش هزینه تولید قیمت تمام شده محصول تکمیل شده و در قیمت تمام شده موجودی کالای در جریان ساخت پایان دوره محسابه می‌گردد.

مراحل تهیه گزارش هزینه تولید

  • تهیه جدول مقدار تولید
  • محاسبه مقدار تولید برحسب معادل آحاد تکمیل شده
  • خلاصه کردن جمع هزینه‌های قابل تخصیص که شامل قیمت تمام شده موجودی کالای در جریان ساخت اول دوره و هزینه‌های انجام یافته در طی دوره (مواد مستقیم، کار مستقیم و سربار کارخانه) می‌باشد.
  • محاسبه قیمت تمام شده یک واحد
  • محاسبه قیمت تمام شده واحد‌های تکمیل شده و قیمت تمام شده موجودی کالای در جریان ساخت پایان دوره.

معادل آحاد تکمیل شده

مفهموم معادل آحاد تکمیل‌شده اساس هزینه‌یابی مرحله‌ای می‌باشد. در اکثر موارد روی کلیه واحد‌هایی که طی دوره عملیات، تولیدی روی آن‌ها صورت می‌گیرد، تکمیل نمی‌گردد. بدین معنی که بعضی از آن‌ها در پایان دوره تکمیل نشده باقی می‌مانند. در این گونه موارد بخشی از هزینه‌های تولید باید به واحد‌های در جریان ساخت پایان دوره تخصیص یابد. بنابراین جهت تعیین قیمت تعیین شده یک واحد، جمع هزینه‌های تولید را نباید فقط برروی واحد‌های تکمیل شده تقسیم نمود. بلکه واحد‌های تکمیل نشده پایان دوره نیز باید در محاسبات منظور گردد. بدین منظور باید واحد‌های در جریان ساخت پایان دوره را برحسب واحدهای بیان شده تکمیل نمود.

قبل از محاسبات معادل آحاد تکمیل شده، درجه تکمیل موجودی کالای در جریان ساخت باید تعیین گردد. در بعضی از صنایع انجام این کار موجب اشکال نمی‌شود، اما در بعضی از صنایعی که امکان تعیین دقیق درجه تکمیل موجودی کالای در جریان ساخت نباشد، آن را باید برآورد نمود.

لینک دانلود پاورپوینت سیستم هزینه یابی مرحله ای

دانلود پاورپوینت سیستم هزینه یابی مرحله ای با لینک مستقیم (64 اسلاید - 1.4 مگابایت)

Print

تعداد نمایش ها (6446)      نظرات (0)

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید
دی ان ان