تعاريف / کالا و خدمات / گروههای کالا و خدمات
کاربر موظف است کالاها و خدمات را بهگونهای کاربردی و مفيد گروهبندی نمايد. مثلا در يک سوپر مارکت که انواع کلوچه و کيک و بيسکويت دارد؛ ايجاد فقط يک گروه بنام "خوراکی" برای همهی آنها کار اشتباهی است، در صورتيکه بايد برای هر سه مورد مذکور سه گروه بنامهای "کلوچه" ، "کيک" و "بيسکويت" تعريف شود. در يک مصالح فروشی نيز بايد گروههايی مانند: شن، ماسه، گچ، سيمان و مانند آنها تعريف شود. در يک فروشگاه لوازم صوت و تصوير نيز بايد گروههايی مانند: تلويزيون، ويدئو، راديو، راديو ضبط و مانند آنها تعريف شود. در يک مرکز خدماتی نيز بايد گروههايی مانند: تعمير، تعويض، عيبيابی، حمل و نقل و مانند آنها تعريف شود.
کد گروه کالا از 1 الی 9999 میباشد. در هر گروه امکان تعريف 9،999،999 کالا يا خدمات وجود دارد.
تفاوت بين کالا و خدمات: برای فروش کالا حتما بايد خريد صورت گيرد، اما برای فروش خدمات نيازی به خريد آن نيست. در هنگام خريد کالا سر فصل حسابداری خريد بدهکار میشود؛ اما در خريد خدمات سرفصل حسابداری کارمزد پرداختنی بدهکار میشود.