X
نرم افزارهای حسابداری حسیب

بستن سنواتی سال مالی

بستن سنواتی سال مالی

گاهی تا پایان دوره مالی جاری با توجه به عدم ثبت اسناد توسط کاربر و یا نیاز به تصحیح اطلاعات این دوره مالی که مانع بستن سال مالی جاری می‌شوند، لازم می‌شود اطلاعات سنوات بعد در همین دوره مالی جاری ثبت شوند. با امکان جدید حسیب نت، در هر زمان که ثبت و تصحیح اسناد سال مالی جاری تکمیل شد، می‌توان سال مالی جاری را به‌گونه‌ای بست که اطلاعات ثبت شده به تاریخ سنوات بعد به دوره مالی جدید منتقل شوند. بنابراین بستن سنواتی سال مالی عبارت است از ، بستن سال مالی به‌گونه‌ای که اسناد سنوات بعد که در دوره مالی جاری ثبت شده‌اند به دوره جدید انتقال یافته و دوره مالی جاری بسته شود.

به عنوان مثال در سال مالی 1398، اطلاعاتی به تاریخ 1399 ثبت شده است و در تاریخ سی‌ام اردیبهشت نود و نه، تمامی اصلاحات سال 1398 انجام شده و کاملا مطمئن هستیم که هیچ تغییری در آن اطلاعات به‌وجود نخواهد آمد؛ حال می‌خواهیم سال مالی 1398 را به‌گونه‌‌ای ببندیم که اطلاعات ثبت شده به تاریخ 1399 از سال مالی 1398 حذف شده و به سال مالی 1399 منتقل شود.

شرایط مورد نیاز جهت بستن سنواتی سال مالی

نرم افزار حسابداری حسیب بیش از سی شرط را هنگام بستن سال مالی بررسی می‌کند که اهم آن‌ها عبارت هستند از:

1. در پایان دوره مالی، هیچ کالایی در هیچ انباری در هیچ ابعاد و ظروفی منفی نباشد.

2. در تاریخ اسناد خلاصه سود و زیان و اختتامیه هیچ سندی ثبت نشده باشد.

3. درصورتی‌که بخواهیم سال مالی را به‌صورت سنواتی ببیندیم، لازم است ترتیب تاریخ چرخه عملیات چک‌های دریافتی، چک‌های پرداختی بانکی، وثائق و وام‌ها رعایت شده باشد.

-مثلاً اگر تاریخ ثبت دریافت چکی به سنوات بعد باشد اما تاریخ مصرف، وصول یا عودت آن مربوط به سال مالی جاری یا قبل باشد، امکان بستن سنواتی سال مالی وجود نخواهد داشت.

-و یا اگر تاریخ واگذاری چکی به بانک مربوط به سنوات بعد باشد اما تاریخ برگشت یا وصول آن مربوط به سال مالی جاری باشد، شرایط بستن سنواتی سال مالی از بین می‌رود.

حذف اقلام کالا با مقدار منفی

در‌صورتی‌که وجود کالای منفی مانع بسته شدن سال مالی است، بهترین راهکار ثبت انبارگردانی می‌باشد. انبارگردانی یعنی شمارش موجودی واقعی و تحویل آن به حسیب که درباره نحوه انجام آن در حسیب در بخش مرکز آموزش فیلم انبارگردانی توضیحات مناسبی داده شده است. با این حال اگر فعلا قصد انبارگردانی ندارید و صرفاً بخواهید اقلام منفی صفر شوند و سپس بعد از بستن سال، شمارش صحیح کالا را در افتتاحیه ثبت نمایید، می‌توانید از منوی تریل انبار برای کالاهای غیردوبعدی و غیرجدولی، برای هر انبار فاکتور خریدی ثبت نمایید که با ثبت آن مقادیر منفی کالاها صفر خواهد شد.

برای این کار در فرم تریل انبار با انتخاب هر انبار و بعد زدن کلید "فاکتور موقت خرید از کالای با مقدار منفی"، وارد فرم فاکتور خرید خواهید شد. در این حالت تاریخ 28/12/ خواهد بود و فاکتور به نام حساب کسر و اضافی صادر می‌شود.

نکته: اگر کالا دوبعدی یا جدولی باشد، این کلید از فرم تریل ابعاد کلیک می‌شود.

Print
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید
join our telegram channel
دی ان ان