X
نرم افزارهای حسابداری حسیب

امکانات حسیب نت در فروش نقدی

امکانات حسیب نت در فروش نقدی

معرفی امکانات نرم افزار حسابداری حسیب نت در فروش نقدی (ویژه سوپرمارکت و هایپرمارکت‌ها). در این جلسه انشأالله با امکانات نرم افزار حسابداری حسیب نت در فروش نقدی آشنا می‌شویم.

رئوس مطالب عبارت هستند از:

  1. تعریف فروش نقدی
  2. نحوه انتخاب کالا با بارکدخوان در فروش نقدی
  3. تغییر مقادیر کالا با کلیدهای لمسی و کادر مقدار
  4. امکانات ویرایشی در فرم فروش نقدی
  5. ثبت کالای مرجوعی در فروش نقدی
  6. آشنایی با کلیدهای لمسی در فرم فروش نقدی
  7. امکانات نحوه پرداخت در فرم فروش نقدی
  8. نحوه همزمانی ثبت چندین فاکتور فروش نقدی
  9. نحوه تبدیل فاکتور فروش نقدی به فاکتور فروش نسیه
  10. تغییر اندازه ستون‌های جدول اقلام کالا
  11. فروش با قیمت ویژه به مشتریان خاص
  12. فروش تخفیفی و چاپ فاکتور فروش تخفیفی

تعریف فروش نقدی

فروش کالا و خدمات به افرادی که احتیاجی به ثبت اطلاعات آن‌ها در سیستم وجود ندارد و یا به عبارت دیگر فروش کالا و خدمات به مشتریانی که قرار است کل مبلغ فاکتور را به‌صورت پول نقد یا به‌صورت کارت کشیدن در دستگاه کارت‌خوان به صندوق‌دار تحویل دهند، فروش نقدی نامیده می‌شود.

فروش نقدی در سوپرمارکت

انتخاب کالا با بارکدخوان در فروش نقدی

به عنوان یک مثال، فرض کنیم مشتری کالاهای خودش را از سالن یک هایپرمارکت جمع کرده و به صندوق‌دار تحویل می‌دهد. برای این که صندوق‌دار بتواند در حداقل زمان فاکتور مشتری را ثبت کند از دستگاه بارکدخوان استفاده می‌کند. مثلا کالاهای مشتری شامل یک عدد پنیر، 30 عدد شکلات، 4 عدد کره، یک عدد ماست، 3 عدد پودر ماشین و 2 عدد چاشنی حل می‌باشند. تمام این اقلام با استفاده از بارکدخوان در نرم افزار حسابداری حسیب ثبت شده و در فاکتور فروش مشتری قرار می‌گیرند (تصویر زیر).

فرم فروش نقدی

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، جمع کل قیمت خرید مشتری در فرم فاکتور فروش به صندوق‌دار نشان داده خواهد شد. یکی در قسمت پایین فرم و در بخش خلاصه‌ی فاکتور، قیمت قابل پرداخت قابل مشاهده است:

مبلغ قابل پرداخت

و همچنین در قسمت بالایی فرم و در کادر زرد رنگ قیمت نمایش داده می‌شود:

مبلغ قابل پرداخت

به این ترتیب صندوق‌دار با کم‌ترین میزان اشتباه و به‌طور دقیق، مبلغ را از مشتری دریافت خواهد کرد.

همچنین همانطور که در فرم پیداست، با تنظیماتی که قبلاً در نرم افزار حسیب انجام شده است، کل مبلغ قابل پرداخت به‌صورت اتومات در کادر دریافت در بانک قرار گرفته است؛ به این ترتیب سرعت ثبت فاکتور برای صندوق‌دار در نرم افزار حسیب بسیار بالا خواهد رفت.

دریافت در بانک

تنظیمات نرم افزار حسابداری

در نهایت با ثبت و چاپ این فاکتور، این مبلغ به دستگاه کارت‌خوان انتقال یافته و کافی است که مشتری کارت خود را بکشد و رمز خود را وارد کند. در این زمان فاکتور مشتری به چاپگر ارسال خواهد شد. نمونه فاکتور چاپ شده نیز به‌صورت زیر خواهد بود.

فاکتور فروش تخفیفی

با توجه به این که امکان طراحی ساختار چاپ در حسیب نت وجود دارد، شما می‌توانید از لیست کرکره‌ای نوع چاپ، ساختار موردنظر را انتخاب کرده و چاپ بگیرید.

تنظیمات چاپ فاکتور

نوع چاپ فاکتور

تغییر مقادیر ردیف‌های کالا با کلیدهای لمسی و کادر مقدار

به عنوان نمونه دیگر، فاکتور فروشی را ثبت می‌کنیم تا بهتر با امکانات نرم افزار آشنا شوید؛ فرض می‌کنیم مشتری دیگری داریم که 10 تا مربا آلبالو آورده است. بارکدخوان را به مربا می‌گیریم. به این ترتیب در فاکتور یک ردیف اضافه می‌شود که مقدار مربا در آن 1 است (تصویر زیر).

فرم فروش نقدی

برای اینکه ما تعداد این کالا را به 10 تغییر دهیم، از کلیدهایی که در قسمت مقدار قرار گرفته است استفاده می‌کنیم (تصویر زیر).

کادر مقدار کالا

مربع سبز رنگی که شما در جلوی کادر مقدار می‌بینید دو حالت می‌تواند داشته باشد؛ در حالتی که رنگ آن سبز ( ) است، 1 عدد به تعداد با کلیدهایی که برای افزایش ( ) و کاهش ( ) مقدار تعبیه شده اضافه یا کاسته می‌شود و در حالتی که رنگ این دکمه زردرنگ ( ) باشد، با کلید‌های افزایش یا کاهش 10 تا 10 تا اضافه یا کاسته می‌شود.

نکته: حداقل مقداری که ما می‌توانیم در کادر مقدار داشته باشیم صفر است.

اگر نخواهیم از کلیدهای مربوط به افزایش و کاهش مقدار کالا در کادر مقدار استفاده کنیم (افرادی که مانیتورشان لمسی نیست)، می‌توانیم از کیبورد و میانبر کلیدهای Shift به همراه + یا - استفاده کنیم که به تعداد 10 تا 10 تا به فاکتور فروش اضافه و کم می‌کند. یا می‌توانیم برای حالت یکی یکی از کلیدهای + یا - استفاده کنیم.

فرض کنیم دو عدد چاشنی هل هم این مشتری دارد. بارکد کالا را با دستگاه بارکدخوان فراخوان می‌کنیم و با یک بار زدن کلید + مقدار این کالا را به 2 تغییر می‌دهیم. دو عدد رشته پلویی که با بارکدخوان این کالا را به لیست اضافه کرده و سپس با زدن کلید + مقدار آن را به 2 تغییر می‌دهیم. 3 عدد خمیر دندان داریم که در ابتدا بارکد کالا را فراخوان می‌کنیم تا به لیست اضافه شود و سپس با زدن 2 بار کلید + مقدار آن را به 3 تغییر می‌دهیم. مشتری 10 عدد حلوا شکری هم دارد که در ابتدا بارکد آن کالا را فراخوانی می‌کنیم تا حلوا شکری به لیست اضافه شود و سپس با فعال کردن کادر مقدار می‌توانیم با کلید‌های لمسی که در فرم فروش نقدی طراحی شده است مقدار کالا را به 10 تغییر دهیم. فاکتور نهایی مشتری به‌صورت زیر خواهد بود.

کلید لمسی فرم فروش نقدی

حالا قدری دقیق‌تر به نحوه عملکرد بارکدخوان و ویرایش کالاها در فاکتور می‌پردازیم.

اولا توجه داشته باشید که کالایی که با بارکد به فاکتور اضافه می‌شود حتماً باید دارای قیمت پایه فروش باشد.

مشخصات کالا در نرم افزار حسابداری

نکته دوم اینکه هنگام خواندن بارکد کالا با بارکدخوان بایستی جدول لیست کالا در نرم افزار حسابداری در حالت فعال باشد (می‌توانید از فعال بودن جدول لیست کالا با کلیدهای بالا و پایین و حرکت در لیست مطمئن شوید).

با رعایت این دو نکته، وقتی بارکد کالایی خوانده می‌شود، به شرطی که جدول اقلام فاکتور فعال باشد، سه حالت اتفاق خواهد افتاد:

1. کالا در فاکتور نبوده و یک ردیف جدید به فاکتور اضافه می‌شود و مقدار آن برابر یک واحد خواهد بود.

نکته: اگر بارکد واحد دوم کالا توسط بارکدخوان خوانده شود، به تعداد ضریب تعریف شده در مشخصات کالا به واحد اول اضافه خواهد شد. تعریف واحد دوم برای کالا از فرم مشخصات کالا و خدمات و سربرگ واحد 2 و 3 قابل انجام می‌باشد (تصویر زیر).

برای مثال با تحویل بارکد واحد اول شامپوی تخم مرغی، یک ردیف به فاکتور اضافه می‌کنیم که مقدار آن یک است.

فاکتور فروش نقدی

برای مثال قصد داریم این ردیف را از فاکتور پاک کرده و کالا را با واحد دوم به فاکتور اضافه کنیم. برای این کار ردیف موردنظر را انتخاب کرده و با کلید پاک یا سطل آشغال یا Delete کالا را از لیست حذف می‌کنیم.

فاکتور فروش نقدی

حالا اگر بارکد روی کارتن که مربوط به بارکد واحد دوم شامپو می‌باشد، را بخوانیم، ردیفی با تعداد 48 عدد از شامپو به فاکتور اضافه می‌شود (تصویر زیر).

فاکتور فروش نقدی

در هر صورت وقتی ردیف جدیدی توسط بارکدخوان به فاکتور اضافه می شود، ردیف جدید به رنگ قرمز به کاربر نشان داده می‌شود.

2. حالت دوم در خواندن بارکد کالا این است که کالا از قبل در فاکتور وجود دارد. در این‌صورت دو روش در پردازش کالا وجود دارد؛ یا کالا به‌عنوان یک کالای جدید در فاکتور اضافه شود یا این که ردیف کالایی که در فاکتور قبلاً اضافه شده را یافته و یک واحد به مقدار آن اضافه کند.

در حسیب به‌صورت پیش‌فرض تنظیمات برای کالای تکراری در فاکتور به همین حالت است (افزودن به مقدار کالایی که قبلا در فاکتور ثبت شده است). اما اگر بخواهید کالای تکراری مانند یک کالای جدید به فاکتور اضافه شود، باید در بخش تعاریف / تنظیمات / خرید و فروش، گزینه‌ی "در فاکتور فروش امکان درج کالای تکراری در چند ردیف باشد" را فعال نمایید.

منوی تنظیمات

تنظیمات نرم افزار حسابداری

3. حالت سومی که اتفاق می‌افتد این است که بارکدخوان، بارکد کالا را می‌خواند و صدای بوق پخش می‌کند، اما بارکد در حسیب تعریف نشده است؛ در این‌صورت حسیب صدای هشدار پخش می‌کند. تنظیم این صدا در ویندوز از بخش control panel/sound/sounds قابل تنظیم می‌باشد که در کادر رخداد‌های برنامه (Program Events) ردیف Asterisk را انتخاب نموده و در لیست کرکره‌ای Sounds در پایین فرم هر نمونه‌ای را که مناسب می‌دانید انتخاب نمایید.

control panel sound option in control panel

تنظیمات صدا در ویندوز

حال جهت تست یک بارکد غلط رو با بارکدخوان می‌خوانیم. حسیب صدای خطا را پخش کرده و پیغام تعریف‌نشدگی بارکد در سیستم را نمایش می‌دهد (تصویر زیر).

خطای تعریف نشدن کالا در نرم افزار

قبل از ادامه نیاز است تا یک نکته را در رابطه با بارکد بیان کنیم. در نرم افزار حسابداری حسیب این امکان وجود دارد که همانطور که در خواندن بارکد غلط توسط سیستم صدای هشدار پخش می‌شود، هنگام خواندن بارکد صحیح نیز صدای تائید پخش شود. این امکان از منوی تعاریف / تنظیمات / سربرگ خرید و فروش از طریق گزینه "در خواندن صحیح بارکد و افزودن کالا به فاکتور صدای Beep پخش شود." قابل دسترسی و تنظیم است.

تنظیمات نرم افزار

این صدا به‌خصوص برای صندوق‌دار بسیار مهم هست که در زمان ثبت فاکتورهای طولانی با صدای تایید و خطایی که در حسیب پخش می‌شود، بدون نگاه کردن به صفحه نمایش، از درستی ثبت فاکتور مطمئن می‌شود.

امکانات ویرایشی در فرم فروش نقدی

حال که با حالات مختلف برخورد حسیب با بارکد‌های خوانده شده آشنا شدید، کمی هم به امکانات ویرایشی فاکتور در حسیب می‌پردازیم.

اگر در بخش تنظیمات، گزینه "امکان درج کالای تکراری در چند ردیف" غیرفعال باشد (که برای غالب فروشگاه‌ها همین حالت مناسب است) برای اضافه یا کم کردن کالاها در فاکتور به این‌صورت عمل می‌شود. در نظر بگیرید که مشتری از خرید خمیر دندان که در فاکتور اضافه شده بود منصرف می‌شود و هنوز فاکتور ثبت کامل نشده است. در این حالت بارکد خمیر دندان را به حسیب تحویل داده و حسیب ردیف خمیر دندان را انتخاب می‌کند و به مقدار آن هم یک واحد اضافه می‌کند. نکته مهم این است که ردیف خمیر دندان خیلی سریع نمایش می‌یابد؛ حالا با سه کلید پاک، Delete و یا سطل آشغال می‌توان این ردیف را حذف کرد.

مقدار کالا در فرم فروش نقدی

حال اگر یک ردیف بالاتر یا پایین‌تر را ویرایش کنیم، هم با کلید بالا/پایین کیبورد، هم با کلید‌های بالا (کلید بالا) و پایین (کلید پایین) لمسی و هم با انتخاب ردیف‌ها به‌صورت کلیک یا لمس می‌توان ردیف موردنظر را انتخاب نمود و مقدار آن را کم و زیاد کرد.

ثبت کالای مرجوعی در فروش نقدی

اگر این مشتری در روزهای قبل یا در فاکتور‌های قبلی امروز کالایی خریده بوده و حال می‌خواهد آن را پس بدهد، کافیست با خواندن بارکد و اضافه شدن آن به فاکتور، کلید کالای برگشتی (کلید برگشت کالا) را کلیک کنید و یا با کلیدهای ترکیبی Ctrl+F5 ردیف اول کالا را به‌صورت برگشتی تبدیل کنید؛ در این حالت ردیف منتخب به رنگ زرد تبدیل و مقدار آن منفی خواهد شد. تأکید می‌کنم این برگشتی مربوط به خرید قبلی مشتری است که قبلاً برای او فاکتور شده بود؛ اگر مشتری در همین فاکتور از خرید کالایی منصرف شود، کافیست که آن ردیف پاک شود.

سوالی که در این قسمت ممکن است برای کاربران اتفاق بیافتد، اثر ردیف برگشتی در جمع فاکتور است. اگر ردیف منتخب در حالت عادی فروش باشد، یعنی مقدار آن منفی نباشد و رنگ آن هم زرد نباشد، در این‌صورت جمع ارزش آن کالا در جمع کل دیده می‌شود (تصویر 1)؛ حال اگر قرار باشد که این ردیف به‌عنوان برگشتی لحاظ شود، باید به اندازه دو برابر از جمع کل فاکتور کم شود (تصویر 2).

ثبت کالای مرجوعی در نرم افزار
(تصویر 1)

ثبت کالای مرجوعی در نرم افزار
(تصویر 2)

در این مثال، مشتری پنیر 100 گرمی‌ای را که قبلاً خریده بوده است می‌خواهد پس بدهد؛ صندوق‌دار اول بارکد پنیر را به حسیب تحویل می‌دهد و جمع فاکتور به 791.500 ریال می‌رسد، حال که ردیف پنیر انتخاب شده است، کلید تبدیل فروش / برگشت از فروش را می‌زند؛ در این حالت جمع کل 768.100 ریال می‌شود؛ تفاوت 791.500 و 768.100 برابر 23.400 است که دو برابر ارزش پنیر است و این کاملاً درست است.

آشنایی با کلیدهای لمسی در فرم فروش نقدی

امکان مناسب دیگری که در نرم افزار حسیب نت به چشم می‌خورد، وجود کلیدهای لمسی در فرم فروش نقدی است. کلیدهای لمسی که در سمت راست قرار دارند به 3 دسته تقسیم می‌شوند؛ کلیدهای ویرایش عدد، کلیدهای حرکتی و کلیدهای عملیاتی.

کلیدهای لمسی در نرم افزار حسابداری

کلیدهای عددی ویرایش در 7 قسمت کار می‌کنند. اگر کادرهای بارکد بالایی، مقدار، دریافت در بانک، دریافت در صندوق، درصد و مبلغ تخفیف و کادر فیش فعال باشند، با این کلیدها می‌توانید مقدار آن‌ها را تغییر دهید. با کلید کلید پاک کردن کل اطلاعات همان مشخصه‌ای که فعال است پاک می‌شود و با کلید کلید پاک کردن آخرین رقم مشخصه پاک می‌شود. کلید کلید اعشار برای اعشار به‌کار می‌رود و کلید کلید enter مشابه کلید Enter کیبورد عمل می‌کند.

با کلیدهای حرکتی می‌توان در جدول اقلام کالا به بالا و پایین حرکت کرد. کلید کلید اولین ردیف باعث می‌شود، اولین ردیف جدول انتخاب و نمایش یابد و کلید کلید آخرین ردیف باعث می‌شود، آخرین ردیف جدول اقلام کالا نمایش یابد. کلید کلید بالا درصورتی‌که در اولین ردیف جدول نباشید، یک ردیف بالاتر از ردیف منتخب را در جدول انتخاب می‌کند و کلید کلید پایین درصورتی‌که در آخرین ردیف نباشید، یک ردیف پایین‌تر از از ردیف منتخب را در جدول انتخاب می‌کند.

عملکرد کلید‌های عملیاتی کلید ثبت و چاپ ، کلید دریافت و ثبت و کلید جدید هم که از نام‌شان مشخص است.

نمایش یا عدم نمایش این کلیدها و راست چین و چپ چین بودن آن‌ها در بخش تعاریف / تنظیمات / سربرگ خرید و فروش تعیین می‌شود. برای نمایش یا عدم نمایش صفحه کلید لمسی گزینه "در فروش نقدی صفحه نمایش کلید لمسی فعال باشد" را فعال یا غیرفعال نمایید و اگر بخواهید این کلیدها در سمت چپ نمایش یابند، گزینه "کلیدهای لمسی در فروش نقدی در سمت چپ باشد" را فعال کنید (این موضوع برای کاربران چپ دست می‌تواند مفید باشد).

تنظیمات صفحه کلید نرم افزار حسابداری

امکانات نحوه پرداخت در فروش نقدی

حال نگاهی به امکاناتی که در بخش نحوه پرداخت در نرم افزار حسابداری حسیب نت وجود دارد، داشته باشیم. شما می‌توانید مبلغ قابل پرداخت را به‌طور اتومات به کادر "دریافت در بانک" یا کادر "دریافت در صندوق" انتقال دهید؛ برای این تنظیم در بخش تعاریف / تنظیمات / سربرگ خرید و فروش وارد شوید. حال از لیست کرکره‌ای انتقال اتومات قابل پرداخت، یکی از 3 حالت "خالی"، "صندوق" یا "بانک" را انتخاب نمایید.

تنظیمات نرم افزار حسابداری

به خود فاکتور برمی‌گردیم. همانطور که بیان شد، می‌توان مبلغ دریافتی را به کادر دریافت در بانک یا دریافت در صندوق هدایت نمود که با تغییر مبلغ قابل پرداخت، این مبلغ هم به یکی از این کادرها انتقال می‌یابد. اگر مشتری بخواهد در کارت‌خوان دیگری وجه فاکتور را بپردازد، شما می‌توانید با زدن کلید F5 بانک دیگری را انتخاب نمایید.

دریافت در بانک مبلغ قابل پرداخت

اگر مشتری بخواهد وجه فاکتور را نقداً بپردازد، با زدن کلید "جابجایی مبلغ دریافتی بین صندوق و بانک" با میانبر Ctrl + TAB، مبلغ موردنظر از کادر "دریافت در بانک" به کادر "دریافت در صندوق" انتقال می‌یابد.

دریافت در صندوق مبلغ قابل پرداخت

اگر مشتری بخواهد مبلغی بیش از قابل پرداخت کارت بکشد و الباقی را نقداً دریافت نماید، با انتخاب کادر دریافت در بانک و با استفاده از کلیدهای ویرایشی عددی و یا صفحه کلید می‌توانید مبلغ موردنظر مشتری را در بخش مربوطه وارد نمایید و حسیب مبلغ الباقی را در انتهای کادر نحوه پرداخت به شما نشان خواهد داد. در حالتی‌ که انتقال اتومات قابل پرداخت به هیچکدام از کادرهای بانک و صندوق منتقل نمی‌شود.

  • کلید ترکیبی "Ctrl + F9" باعث می‌شود کل مبلغ در صندوق دریافت شود و پس از ثبت فاکتور بلافاصله فاکتور هم چاپ می‌شود.
  • کلید ترکیبی "Ctrl + F11 " مبلغ قابل پرداخت را به کادر "دریافت در بانک" منتقل نموده و پس از ثبت فاکتور سبب چاپ فاکتور می‌شود.

در حالتی‌ که حسیب به‌طور اتومات مبلغ قابل پرداخت را به صندوق یا بانک منتقل نمی‌کند، با کلید F8 می‌توانید مبلغ قابل پرداخت را به کادر "دریافت در صندوق" منتقل نمایید و همینطور با کلید Shift + F8 می‌توانید مبلغ قابل پرداخت را به کادر "دریافت در بانک" منتقل نمایید. در انتهای همین کادر، الباقی وجه نقد که صندوق‌دار باید به مشتری بازگرداند نمایش می‌یابد.

الباقی مبلغ در فرم فروش نقدی

البته در زمانی که جمع کادرهای "دریافت در صندوق" و "دریافت در بانک" از جمع کل قابل پرداخت کمتر باشد، به‌جای عبارت "الباقی" عبارت "کسری دریافت" به‌صورت چشمک‌زن دیده خواهد شد، که در این حالت فاکتور ثبت نمی‌شود. همچنین جمع اقلام، شامل مجموع مقادیر در واحد اول کالا و خدمات فروخته شده در فاکتور است، غیر از اقلام مرجوعی در فاکتور.

برای مثال فرض می‌کنیم که مشتری مبلغ 300.000 ریال وجه نقد می‌خواهد؛ در این صورت مبلغ دریافتی در بانک را به 1.000.000 ریال تبدیل کرده و 100 ریال هم تخفیف در نظر می‌گیریم و فاکتور رو ثبت و چاپ می‌کنیم.

مبلغ در فرم فروش نقدی

فاکتور چاپ شده را هم باهم می‌بینیم.

نمونه فاکتور فروش

 همزمانی ثبت چندین فاکتور فروش نقدی

خب، ثبت یک فاکتور دیگر رو با هم بررسی می‌کنیم. دو عدد ماست، سه عدد بیسکویت و یک حلب روغن؛ حالا تصور کنید که همسر این مشتری به او زنگ میزنه و تقاضای خرید شیر داره، تا مشتری بره از یخچال شیر بیاره، می‌توانیم با زدن کلید فاکتور سریع با میانبر "Ctrl + F12" یک فاکتور دیگری برای مشتری بعدی ایجاد کنیم.

ثبت فاکتور فروش جدید

مثلاً مشتری بعدی یک بسته نان لواش، سه عدد کره و دو عدد شامپو تخم مرغی خریده است؛ فاکتور او ثبت و چاپ میشه! حالا که مشتری اول برگشته و شیر رو هم با خود آورده، با زدن کلید (خروج) فاکتور سریع رو می‌بندیم.

فاکتور فروش نقدی

تبدیل فاکتور فروش نقدی به فروش نسیه

به این ترتیب کار مشتری اول ادامه پیدا می‌کند؛ خب، شیر هم به فاکتور اضافه شد، حالا مشتری متوجه می‌شود که نه پول و نه کارتی همراه دارد. در این حالت در حسیب می‌توان بلافاصله فاکتور نقد را به فاکتور معمولی تبدیل نمود و در این حالت مشخصات مشتری ثبت و در نهایت به فروشگاه بدهکار می‌شود (مطابق تصاویر زیر).

تبدیل فروش نقدی به نسیه

تبدیل فروش نقدی به فروش نسیه

خوب فاکتور دیگری برای مشتری دیگر؛ یک پنیر، ده عدد شکلات، چهار عدد بیسکویت، دو عدد کره و یک عدد ماست. اگر در همین حین نیاز به بازدید فاکتور ثبت شده قبلی داشتید، با کلید "آخرین فاکتور" با میانبر Scroll lock می‌توانید آن را ببینید و در صورت داشتن جواز تصحیح می‌توانید آن را اصلاح نمایید.

آخرین فاکتور ثبت شده

تغییر اندازه ستون‌های جدول اقلام کالا

اگر لازم باشد در فاکتور فروش نقدی، اندازه ستون‌ها تغییر یابد، کافیست ماوس را در مرز سر ستون‌ها قرار دهید؛ در این زمان علامت ماوسِ یک پیکان دو سر چپ و راست ظاهر می‌شود که با می‌توان با نگه‌داشتن کلید سمت چپ ماوس و حرکت به راست و یا چپ اندازه ستون را تغییر داد؛ در این صورت حتی با خروج از فرم فروش نقدی، این تنظیمات برای شما باقی خواهد ماند (این موضوع در حالت شبکه برای هر کامپیوتر جداگانه انجام می‌شود). اگر بخواهید اندازه ستون‌ها به حالت اول برگردد، کلید "تنظیم مجدد عرض ستون‌ها" را کلیک کنید.

تنظیم عرض ستون‌های جدول کالا

فروش با قیمت ویژه به مشتریان خاص

درصورتی‌که مشتری، یک مشتری ویژه است، می‌توانید با زدن کلید "انتخاب قیمت فروش تخفیفی" با میانبر "Ctrl + A"، بلافاصله تیپ قیمت فروش را تغییر داده و اثر آن را در فاکتور مشاهده کنید.

فروش تخفیفی در نرم افزار حسابداری

اگر بخواهید قیمت ردیف‌های خاصی را به‌صورت درصدی کاهش یا افزایش دهید، پس از انتخاب ردیف‌های موردنظر می‌توانید با زدن کلید " تخفیف و افزایش ردیف‌های منتخب" می‌توانید ردیف‌هایی که انتخاب کرده‌اید را به‌صورت درصدی افزایش یا کاهش (باید قبل از وارد کردن درصد موردنظر علامت –  قرار دهید) دهید.

فاکتور فروش نقدی

فرض کنید این مشتری یک عدد پودر ماشین را برگردانده است. مطلبی که مهم است این است که کالای مرجوعی با همان قیمت فروخته شده مرجوع شود؛ برای این منظور، صندوق‌دار فاکتور فروش چاپ شده که در آن پودر ماشین بوده است را از مشتری می‌گیرد و با خواندن بارکد فاکتور در کادر شماره عطف تعیین می‌نماید که قیمت‌های مرجوعی از فاکتور موردنظر استفاده می‌شود.

فاکتور فروش نقدی

ابتدا بارکد پودر ماشین را با بارکدخوان می‌خوانیم؛ در این حالت به قیمت فروش توجه کنید که 28,900 ریال است، حال که آن پس گرفته می‌شود، قیمت آن 27,750 ریال می‌شود.

فاکتور فروش نقدی

با هم نگاهی به فاکتور 2931 می‌اندازیم. در بازنگری فاکتور فروش نقدی وارد شده (از طریق منوی بازنگری و فروش نقدی)، شماره 2931 را در شماره فاکتور وارد کرده و کلید Enter کیبورد را می‌زنیم تا فاکتور فراخوانی شود.

بازنگری فروش نقدی

فرم بازنگری فروش نقدی

در ردیف 3 می‌بینیم که قیمت فروش پودر ماشین 27,750 ریال بوده است؛ فاکتور قبلی را با کلید فاکتور قبلی فراخوانی می‌کنیم، در این فاکتور در ردیف پنجم، پودر با قیمت 28,700 فروخته شده است. حال اگر در فاکتور فروش نقد، در شماره عطف، شماره 2930 وارد شود و سپس از دوباره به مرجوع تبدیل شود، قیمت مرجوعی این بار مطابق فاکتور شماره 2930 برابر 28,700 ریال است؛ بنابراین با انتخاب شماره فاکتور قبلی مشتری، قیمت مرجوعی کالا متناسب با آن تغییر می‌یابد. نکته حائز اهمیت در این موضوع این است که فاکتور قبلی مربوط به همین دوره مالی باشد و مربوط به سنوات گذشته نباشد.

فروش تخفیفی و چاپ فاکتور تخفیفی

تا به اینجا تقریبا با بیشتر امکانات حسیب نت در فروش نقدی آشنا شدید. چند امکان دیگری در فروش نقدی مانند خواندن فاکتور از ترازو، ثبت بیعانه، عودت بیعانه، فروش کالای متفرقه، چاپ حواله خروج در بخش‌های مختلف فروشگاه، انشاالله در فیلم مربوط به فروش نقدی در قنادی صحبت خواهد شد.

اما دو نکته پایانی در فروش نقدی:

  1. فروش تخفیفی
  2. چاپ فاکتور تخفیفی

فروش تخفیفی: تعریف فروش تخفیفی عبارتست از فروش کالا زیر قیمت چاپ شده روی کالا به مصرف کننده. برای فروش تخفیفی در حسیب نت اولا می‌بایست قیمت چاپ شده‌ی روی کالا در قیمت اول فروش ثبت شود و قیمت تخفیفی در یکی از قیمت‌های دوم تا دهم پایه فروش. دوم در بخش تعاریف/تنظیمات، سربرگ "خرید و فروش" از لیست کرکره‌ای قیمت پیشنهادی فروش، یکی از ردیف‌های دوم تا دهم انتخاب شود. بدیهی است که اگر مثلاً ردیف سوم تعیین بشود، یعنی با قیمت پایه سوم، فروش نقدی عمل شود و بنابراین در همه کالاها باید قیمت سوم فروش تعیین شده باشد.

تنظیمات فروش تخفیفی در نرم افزار

چاپ فاکتور تخفیفی: برای آن‌که بتوانید فاکتوری چاپ کنید که در آن تفاوت قیمت مصرف و قیمت تخفیفی کالا چاپ شود و در انتهای فاکتور هم جمع کل مبالغ تخفیف به مشتری اعلام شود، لازم است در بخش تعاریف / تنظیمات / ساختارهای چاپ فاکتور، با انتخاب ساختار موردنظر و زدن کلید تصحیح در سربرگ عناوین، جمع (قیمت پایه) نمایانی داشته باشد.

چاپ فاکتور فروش تخفیفی

در پایان همه شما را به خداوند متعال می‌سپارم و برای همه شما آرزوی توفیق دارم.

Print

1 نظر در مطلب "امکانات حسیب نت در فروش نقدی" ثبت شده است

Avatar image

فرزاد سمنانی

1397/07/02 05:21 ب.ظ

خیلی ممنون. واقعا سرعت فروش ما با این نرم افزار حسابداری افزایش زیادی پیدا کرده.

ممنون از حسیب

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید
join our telegram channel
دی ان ان