X

12 اسفند 2022

مالیات بر حقوق سال 1401 مشخص شد

مالیات بر حقوق سال 1401 مشخص شد

نویسنده: نرم افزار حسابداری حسیب نت  /  دسته ها: حسابداری  /  رتبه بندی این مطلب:
4/1

نمایندگان مجلس در جریان تصویب لایحه بودجه سال 1401 جزئیات مالیات بر حقوق این سال را تصویب کردند. همچنین براساس مصوبات شورای عالی کار حداقل حقوق کارگران در سال 1401 برابر با 5 میلیون و 679 هزار تومان تعیین شد و بدین ترتیب هیچ کارگر مشمول قانون کاری کمتر از این عدد در ماه دریافتی نخواهد کرد.

طبق مصوبات مجلس سقف معافیت مالیاتی در سال 1401 برابر با 5 میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود؛ یعنی کسانی که ماهانه حقوق پنج میلیون و ششصد هزار تومانی می‌گیرند در سال آینده هیچ گونه مالیات بر حقوقی پرداخت نخواهند کرد.

همچنین دیگر سطوح مالیاتی بدین شرح خواهند بود:

کسانی که حقوقشان بین ۵٫۶ تا ۱۵ میلیون تومان در ماه است باید ۱۰ درصد مازاد را مالیات پرداخت کنند؛ بدین معنی که کسی که ۱۵ میلیون تومان حقوق در ماه دریافت می‌کند برای ۵٫۶ میلیون تومان آن مالیاتی نمی‌دهد، اما برای ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی که بیشتر می‌گیرد باید ۱۰ درصد آن را به عنوان مالیات برحقوق پرداخت کند.

سطح دیگر مالیاتی به کسانی مربوط می‌شود که حقوقشان تا سقف ۲۵ میلیون تومان است. این افراد نسبت به مازاد ۱۵ میلیون تا ۲۵ میلیون تومان، ۱۵ درصد مالیات می‌پردازند. یعنی ۵٫۶ میلیون تومان این حقوق معاف از مالیات است. برای ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان (تا سقف ۱۵ میلیون تومان) باید ۱۰ درصد مالیات بپردازند. همچنین برای ۱۰ میلیون تومان دیگر باید ۱۵ درصد مالیات بدهند.

براساس قانون مالیات بر حقوق سال آینده، حقوق‌بگیران نسبت به مازاد ۲۵ میلیون تا ۳۵ میلیون تومان باید ۲۰ درصد مالیات پرداخت کنند و همچنین نسبت به مازاد ۳۵ میلیون تومان نیز باید ۳۰ درصد مالیات پرداخت شود.

این قانون مالیات بر حقوق شامل کارکنان دولتی و غیردولتی و بر احکام کارگزینی شامل حق شغل، حق شاغل، فوق العاده مدیریت، فوق‌العاده مستمر و مستمر و سایر پرداختی ها و کارانه به استثنای عیدی پایان سال اعمال می‌شود.

Print

تعداد نمایش ها (4990)      نظرات (0)

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید
دی ان ان