X

31 بهمن 2019

بازار کار رشته حسابداری در ایران چگونه است؟

بازار کار رشته حسابداری در ایران چگونه است؟

نویسنده: نرم افزار حسابداری حسیب نت  /  دسته ها: حسابداری  /  رتبه بندی این مطلب:
4/5

تعریف کوتاهی از حسابداری

حسابداری در واقع یک سیستم اطلاعاتی است که با فراهم آوردن اطلاعات لازم برای شرکت ها ابزاری است تا سرمایه‌گذارها، مدیران شرکت‌ها و یا نهادهای دولتی نسبت به مسائل اقتصادی درک بهتری داشته باشند. برای مثال اگر شخصی قصد سرمایه‌گذاری در شرکتی را داشته باشد، نیاز دارد که وضعیت مالی آن شرکت و یا نتایج عملیات حاصل از آن شرکت را در طی سال‌های گذشته بداند.

حسابداری جهت پاسخگویی به نیازهای انسان پدید آمده است، به همین دلیل با گذشت زمان و همراه با گسترش فعالیت‌های اقتصادی و افزایش پیچیدگی آن‌ها، اهداف و روش‌های حسابداری برای پاسخ‌گویی به نیازهای اطلاعاتی، توسعه یافته است. به این دلیل که اشخاص و شرکت‌ها و نهادها جهت تصمیم‌گیری در مورد استفاده مناسب از منابع مالی، نیاز به اطلاعاتی قابل اعتماد دارند که این اطلاعات از طریق حسابداری در دسترس خواهد بود.

بازار کار رشته حسابداری در ایران

آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد، فارغ‌التحصیلان دوره‌های تحصیلات تکمیلی حسابداری، از آمادگی بیشتری برای حضور در بازار کار برخوردار هستند. برای یک حسابدار فرصت‌های شغلی بی‌شماری قابل دسترسی هستند که از پایین‌ترین سطح تا بالاترین سطح را دارا می‌باشند. به همین دلیل علی‌رغم این که در دانشگاه‌های مختلف کشور اعم از دولتی، غیرانتفاعی و آزاد، دانشجویان بسیاری در رشته حسابداری در حال تحصیل می‌باشند، اما تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار حسابداری از سایر رشته‌ها کمتر است، چرا که از یک موسسه کوچک تا بزرگترین کارخانه‌های کشور برای انجام امور حسابداری خود به یک شخص حسابدار نیازمند هستند.

فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری پس از اتمام تحصیل قادر خواهند بود در شاخه‌ها و سطح‌های متفاوت عهده‌دار انجام امور مالی شرکت‌ها و نهادهای مختلف شده و در مؤسسات و واحدهای تجاری مشغول به کار شوند. دو شاخه اصلی قابل اشاره در این بخش، امور حسابداری و حسابرسی هستند که در ادامه بررسی خواهند شد.

حسابداری

برخی از شاخه‌های موجود در بخش حسابداری عبارتند از:

حسابداری مالی (انجام امور حسابداری در کلیه شرکت‌ها و مؤسسات تجاری و غیرانتفاعی). حسابداری صنعتی (امور حسابداری مربوط به کلیه واحدهای صنعتی و شرکت‌های تولیدی). حسابداری دولتی (انجام امور حسابداری در کلیه سازمان‌ها و ادارات دولتی). حسابداری مالیاتی (در ادارات دارایی).

حسابرسی

همچنین فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری قادر خواهند بود در حرفه حسابرسی مشغول به کار شوند که شاغلین این حرفه در یک تقسیم‌بندی کلی به دو گروه اصلی حسابرس داخلی و حسابرس مستقل تقسیم می‌شوند.

حسابرسی داخلی: افراد مشغول در این گروه از حسابرسی به عملیات داخل واحد تجاری رسیدگی می‌کنند. هدف از حسابداری داخلی این است که همه کارها طبق روال صحیح و به گونه‌ای اثر بخش انجام شود. فردی که به عنوان حسابرس داخلی مشغول به کار می‌شود، دارای رابطه نزدیکی با مدیریت خواهد بود، چرا که مهم‌ترین اطلاعات و تغییرات را به صورت جامع به اطلاع وی خواهد رساند. فردی که این سمت را دارا می‌باشد همواره می‌تواند اطلاعات مهمی را در اختیار مدیر کسب و کار قرار دهد.

حسابرسی مستقل: این گروه از حسابرسان، افرادی هستند که در مؤسسات حسابرسی مشغول به کار بوده و بر اساس قرارداد میان شرکت‌ها یا سازمان‌ها با این مؤسسات، عملیات حسابداری و مالی را مورد رسیدگی قرار داده و گزارشات خود را به صاحبان سهام ارائه می‌کنند. حسابرسان مستقل رابط میان صاحبان شرکت و هیأت مدیره شرکت می‌باشند.

برای ورود به بازار حسابداری چه پیش‌نیازهایی مورد نیاز است؟

افرادی که قصد ورود به بازار حسابداری را دارند برای داشتند شانس بیشتر جهت پیدا کردن شغل مورد نظر و داشتن درآمد بیشتر، باید مهارت و پیش‌نیازهایی را فرا گیرند. طبق بررسی ها چند مهارتی که یک حسابداری باید قبل از ورود به بازار کار به صورت حرفه‌ای دارا باشد، عبارتند از:

۱. داشتن دانش و تجربه در رابطه با استانداردها و اصول پایه رشته حسابداری

۲. آشنایی با نرم افزارهای ICDL، اینترنت و حداقل یکی از نرم افزارهای حسابداری

۳. آشنایی و تسلط به قوانین مالیاتی

۴. آشنایی و تسلط به قوانین تأمین اجتماعی و قوانین کار

۵. آشنایی با نرم افزار اکسل

۶. ایجاد رزومه و مستندسازی

و ...

میزان متوسط حقوق یک حسابدار چقدر می‌باشد؟

در سطح کارشناسی
بر اساس برآوردها، حقوق دریافتی یک حسابدار در سطح کارشناسی در بازار کار رشته حسابداری تا سال 1397 به طور میانگین و تخمینی، به صورت زیر می‌باشد:

برای کار تمام وقت در تهران: ۶ میلیون تومان. حداقل حقوق: ۲ میلیون تومان و حداکثر حقوق: ۹ میلیون تومان

در سطح سرپرستی

طبق برآوردها، حقوق یک سرپرست حسابداری در بازار کار رشته حسابداری به این شرح است:

برای کار تمام وقت در تهران: ۶ میلیون تومان. حداقل حقوق: ۳ میلیون تومان و حداکثر حقوق: ۱۵ میلیون تومان

در سطح مدیریت

براساس این گزارش، حقوق یک حسابدار در سطح مدیریت در بازار کار رشته حسابداری به شرح زیر می‌باشد:

برای کار تمام وقت در تهران: ۱۲ میلیون تومان. حداقل حقوق: ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و حداکثر حقوق: ۳۲ میلیون تومان

شایان به ذکر است که این ارقام به صورت تخمینی بوده و عوامل مختلفی در آن دخیل و تاثیرگذار است؛ از جمله محل فعالیت فرد (تهران یا شهرستان)، تجربه و سابقه کار، نوع و اندازه شرکت کارفرما و ...

سخن پایانی

با توجه به مدارک و موارد ذکر شده می‌توان گفت که آینده بازار کار حسابداری در ایران بسیار پر رونق بوده و در آینده‌ی کشور بسیار تاثیر گذار خواهد بود و متقاضیان این رشته می‌توانند نسبت به آینده شغلی خود امیدوار باشند. البته باید توجه کرد که فقط با تحصیل و مدرک دانشگاهی به این نیاز پاسخ داده نخواهد شد و متقاضیان کار در رشته حسابداری نیازمند مهارت و تجربه گسترده تر در این رشته هستند.

Print

تعداد نمایش ها (8399)      نظرات (1)

1 نظر در مطلب "بازار کار رشته حسابداری در ایران چگونه است؟" ثبت شده است

Avatar image

حسین اقبالی

1397/12/23 05:10 ب.ظ

ممنون از این مطلب مفید و آموزنده ... بنده دانشجوی حسابداری هستم و در جستجوی کار ...

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید
دی ان ان