X

20 شهریور 2018

میزان مالیات حقوق و دستمزد در سال ۹۸ چقدر است + تعریف و جدول

میزان مالیات حقوق و دستمزد در سال ۹۸ چقدر است + تعریف و جدول

نویسنده: نرم افزار حسابداری حسیب نت  /  دسته ها: حسابداری, حسابداری مالیاتی  /  رتبه بندی این مطلب:
4/5

تمامی اشخاصی که به هر شکل شاغل بوده و حقوق دریافت می‎کنند و برای آنها بیمه تامین اجتماعی در نظر گرفته می‌شود، باید بخشی از حقوق دریافتی خود را به عنوان مالیات حقوق به وزارت دارایی پرداخت کنند که به آن مالیات حقوق گفته می‌شود. طبق قوانین میزان مالیاتِ حقوق در هر سال کاری متفاوت بوده و از طریق بخشنامه‌هایی به کارفرمایان و بنگاه‌های اقتصادی ارسال می‌شود و شخص کارفرما موظف است میزان مالیات تعلق گرفته بر حقوق کارکنان را از آن کسر کرده و به حسابی که از طرف اداره دارایی مشخص می‌شود واریز نماید.

در هر سال کاری با توجه به شرایط اقتصادی موجود، سرانه تولید و همینطور رکود اقتصادی و میزان تورم، دستمزد سالانه و مالیات مربوط به آن تعیین می‌شود. مالیات حقوق سال ۹۸ در انتهای سال گذشته توسط وزرات اقتصاد و امور دارایی تصویب و به همه افراد ذیربط شامل کارخانه ها و ادارات ابلاغ شد. مالیات حقوق سال ۹۸ براساس مجموع دریافتی هر شخص در پایان هر ماه محاسبه می‌شود. یعنی میزان دستمزدی که هر فرد از جمع مبلغ پایه، حق اولاد، بن خوارو بار و حق مسکن دریافت می‌کند، مشمول این قانون خواهد شد.

پرداخت مالیات حقوق سال ۹۸ طبق جدول ارائه شده از سوی وزارت دارایی، برای همه افرادی که مشمول بیمه بوده و همچنین سایر افرادی که قراردادی مشخص دارند، الزامی بوده و باید هر ماه مبلغ تعیین شده به حساب وزارت اقتصاد و امور دارایی واریز شود.

نحوه محاسبه مالیات بر حقوق سال ۹۸

مالیات بر حقوق سال ۹۸ تا سقف ۲٫۷۵۰٫۰۰۰ تومان در ماه، صفر است. بدین معنی که هر شخصی که در ماه تا دو میلیون و هفتصد و پنجاه هزار تومان حقوق دریافت می‌کند، از پرداخت مالیات و حق دولت معاف خواهد بود. مبلغ حقوق دریافتی در سال ۳۳ میلیون تومان است. اما برای اشخاصی که دستمزد دریافتی آنها در سال ۹۸ بیش از ۲٫۷۵۰٫۰۰۰ تومان در ماه است، محاسبه مالیات حقوق سال ۹۸ به شکل ذیل انجام خواهد شد:

- اشخاصی که سالیانه از ۳۳ میلیون تومان تا ۸۲٫۵۰۰٫۰۰۰ حقوق دریاقت می‌کنند، باید ۱۰ درصد از آن را مالیات بدهند.

- افرادی که سالیانه از ۸۲٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان تا ۱۱۵٫۵۰۰٫۰۰۰ حقوق دریافت می‌کنند، باید ۱۵ درصد مالیات پرداخت کنند.

- حقوق بگیرانی که دریافتی آنها بین ۱۱۵٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان تا ۱۶۵میلیون تومان می‌باشد، باید ۲۰ درصد جمع دستمزد و مزایا را مالیات پرداخت کنند.

- افرادی که ۱۶۵میلیون تومان سالیانه تا ۲۳۱٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان دریافتی دارند، باید ۲۵ درصد به دولت پرداخت کنند.

- و در آخر اینکه اشخاصی که بیش از ۲۳۰ میلیون تومان دریافتی دارند، باید ۳۵ درصد آن را به دولت بپردازند.

Print

تعداد نمایش ها (9731)      نظرات (0)

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید
دی ان ان