X

22 مرداد 2020

ثبت اسناد حسابداری بیمه

ثبت اسناد حسابداری بیمه

نویسنده: نرم افزار حسابداری حسیب نت  /  دسته ها: حسابداری  /  رتبه بندی این مطلب:
3/7

در این مبحث به ثبت بیمه و انجام تعدیلات حساب بیمه می‌پردازیم.

حسابداری در ابتدا به عنوان وسیله و ابزاری برای نشان دادن حساب‌ها و کنترل دخل و خرج و ایجاد تعادل بین دریافت‌ها و پرداخت‌ها به کار گرفته شده است، ولیکن امروزه به عنوان یک زبان مشترک تجاری باعث ارتباط بازرگانان، واحدهای تجاری و اقتصادی و دولت‌ها و افراد شده است.

حسابداری را فن ثبت، ضبط، جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل، اندازه‌گیری، طبقه‌بندی و تلخیص اطلاعات و معاملات مالی یا رویدادهایی که دارای اثرات مالی هستند تعریف نموده‌اند. یکی از ضربات حسابداران در توسعه دانش خود عدم پیاده‌سازی خلاقیت متناسب با علم رشته حسابداری است.

یکی از حساب‌های تعدیلی در رشته حسابداری، حساب بیمه می‌باشد.

بیمه چیست؟

بيمه پيمانی است که بر پايه‌ آن شرکت بيمه (بيمه‌گر) تعهد می‌کند در برابر مقدار پولی که فرد يا شرکت ديگری (بيمه‌گذار) به او پرداخت می‌کند، زيان وارد شده به بيمه‌گذار را در پی رويدادی ناخواسته جبران کند. پولی را که بيمه‌گذار به بيمه‌گر می‌پردازد، حق بيمه و آنچه را که بيمه می‌شود، موضوع بيمه می‌نامند.

بیمه نوعی هزینه است و باتوجه به این که تاریخ بیمه مدنظر حسابداران می‌باشد، بایستی با توجه به اصول حسابداری در پایان دوره مالی بخشی از حساب بیمه که منقضی شده است را در دفاتر حسابداری خود ثبت نماییم.

لازم به ذکر است که بیمه شامل مالیات بر ارزش افزوده معادل (9%) و مالیات تکلیفی معادل (3%) می‌باشد.

یکی از روش‌های ثبت اسناد که نیازمند کمی دقت است همین ثبت حساب بیمه می‌باشد؛ هر چند که علم حسابداری نیازمند هوشمندی و دقت می‌باشد.

اما قبل از اینکه به ثبت حسابداری بیمه بپردازیم لازم است که چند حساب در نرم افزار حسابداری یا دفاتر شما تعریف شوند:

  1. کل (پیش‌پرداخت‌ها) معین (بیمه دانا، بیمه پاسارگاد، بیمه ایران......)
  2. در گروه بستانکاران یک حساب به عنوان بیمه تعریف شود
  3. حساب مالیات بر ارزش افزوده تعریف شود، معادل (9%)
  4. درصد مالیات تکلیفی را از حساب بستانکاران کسر نمایید
  5. در موقع انقضا ثبت هزینه فراموش نشود

نحوه ثبت حسابداری بیمه

با ذکر یک مثال یکی از کاربردی‌ترین روش‌های ثبت حسابداری بیمه را با هم بررسی می‌کنیم:

مثال: در تاریخ یکم اردیبهشت ماه، قرارداد بیمه نامه‌ای توسط شرکت ایران صادر شده است. مطلوب است: 1. ثبت سند حسابداری خرید بیمه 2. ثبت سند پرداخت مبلغ بیمه 3. ثبت سند بیمه منقضی شده در پایان سال مالی.

1. ثبت سند حسابداری خرید بیمه:

پیش پرداخت/پیش پرداخت بیمه ایران (بدهکار)

مالیات بر ارزش افزوده خرید (بدهکار)

                                                    بستانکاران/شرکت بیمه ایران (بستانکار)

                                                    اداره دارایی 3% مالیات تکلیفی (بستانکار)

--------------------------

بابت ثبت حسابداری خرید بیمه نامه.

2. ثبت سند پرداخت مبلغ بیمه:

بستانکاران/شرکت بیمه ایران (بدهکار)

                                                موجودی نقد/بانک (بستانکار)

--------------------------

بابت پرداخت مبلغ بیمه نامه به شرکت بیمه ایران.

3. ثبت سند بیمه منقضی شده در پایان سال:

هزینه‌های اداری/بیمه ایران (بدهکار)

                                         پیش پرداخت ها/پیش پرداخت بیمه ایران (بستانکار)

--------------------------

بابت ثبت بیمه منقضی شده تا پایان سال مالی.

نکته: لازم به ذکر است که ثبت هزینه بابت بیمه منقضی شده می‌باشد، باید بر طبق ماه‌هایی باشد که از تاریخ خرید بیمه‌نامه گذشته است.

Print

تعداد نمایش ها (18389)      نظرات (2)

2 نظر در مطلب "ثبت اسناد حسابداری بیمه" ثبت شده است

Avatar image

علی رضایی

1399/05/06 10:09 ق.ظ

سلام خیلی ممنون از سایت خوبتون.

نحوه تعریف مالیات برارزش افزوده در حسیب نت به چه صورت می باشد؟؟؟؟


Avatar image

پشتیبان حسیب

1399/05/09 09:32 ق.ظ

با سلام

در نرم افزار حسابداری حسیب نت برای تعریف و ثبت مالیات ارزش افزوده در فاکتورها ابتدا می‌بایست سرفصل عوارض و مالیات در نرم افزار حسابداری تعریف شده و سپس از بخش تنظیمات، مالیات ارزش افزوده برای فاکتورها فعال شود.

راهنمای کامل این مطلب رو می‌توانید از طریق لینک زیر مطالعه کنید:

نحوه تعریف عوارض و مالیات ارزش افزوده در نرم افزار حسابداری

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید
دی ان ان