X

27 اردیبهشت 2020

حسابداری مدارک ناقص چگونه است؟

حسابداری مدارک ناقص چگونه است؟

در جامعه ما حسابداری یک شغل معرفی شده است، ولی در واقع حسابداری هنر کسب درآمد است، آن هم در بازاری که همه به دنبال کسب سود هستند. این که به چه طریقی از یک سری اعداد و ارقام خشک و نامفهوم به درآمد و سود دست یابیم هنرنمایی یک حسابدار را می‌رساند.

مهارت و تخصص یک حسابدار زمانی نمایان می‌شود که از بین اطلاعات گم، یک سیستم حسابداری شفاف طراحی کند. حسابداری که بتواند سختی سردرگمی‌های وارد شده به سیستم حسابداری را تحمل کند و با صبر و دقت بالا اسناد و اعداد درهم ریخته را سامان بخشد، قطعا بعد از گذشتن از این مسیر سخت به موفقیت دست خواهد یافت.

0 نظرات
رتبه مطلب: 4/4

13 فروردین 2020

چرخه حسابداری چیست؟ (تعریف مراحل چرخه حسابداری)

چرخه حسابداری چیست؟ (تعریف مراحل چرخه حسابداری)

در تعریف چرخه حسابداری باید گفت که به عملیات مربوط به ارزیابی عملکرد در هر سال مالی و بررسی وضعیت مالی در پایان سال مالی از جمع آوری اسناد تا تهیه تراز آزمایش اختتامیه را چرخه حسابداری گفته می‌شود. این چرخه شامل ۳ بخش و چندین مرحله است که در این مطلب تشریح شده است.

گزارش حسابداری: داده‌هایی که به سیستم حسابداری یک بنگاه وارد می‌شود، داده‌های اولیه‌ای هستند که از اسناد و مدارک ثبت شده‌ی راستی آزمایی شده، استخراج می‌شود. این اطلاعات مالی توسط سیستم حسابداری، پردازش شده و ...

0 نظرات
رتبه مطلب: 4/8

13 فروردین 2020

آشنایی با کاربردی‌ترین اصطلاحات حسابداری مالی و مفاهیم آن‌ها

آشنایی با کاربردی‌ترین اصطلاحات حسابداری مالی و مفاهیم آن‌ها

شاید شما هم اصطلاحاتی مانند ارزش دفتری، ترازنامه، بدهی جاری و … را شنیده‌ باشید اما معنی دقیق آن‌ها را ندانید. همانند بسیاری از زمینه‌های تخصصی، حسابداری هم دارای لغات و اصطلاحات خاص خودش می‌باشد. حتی اگر با اصول حسابداری آشنا نیستید، با ما همراه باشید چون با گردآوری مجموعه‌ای از کاربردی‌ترین کلمات و اصطلاحات حسابداری قصد داریم به شما کمک کنیم تا راه خودتان را در زمینه‌ی حسابداری مالی پیدا کنید.

حساب‌های دریافتنی: حساب‌های دریافتنی همان دارایی‌های کنونی هستند که قرار است در کوتاه‌مدت به نقدینگی تبدیل شوند؛ یعنی مشتری کالا یا خدمات را دریافت کرده است، اما ...

0 نظرات
رتبه مطلب: 3/5

22 آذر 2016

تفاوت چک حقوقی و کیفری

تفاوت چک حقوقی و کیفری

شخصی که چک را صادر می‌کند، باید در تاریخ مندرج در چک به اندازه مبلغ آن در بانک وجه نقد یا اعتبار داشته باشد و در زمان مندرج در چک، نباید تمام یا قسمتی از وجه را از بانک خارج کند یا دستور عدم پرداخت وجه را بدهد. درحالتی که صادرکننده چک هنگام ارائه چک به بانک مربوطه، معادل مبلغ ذکر شده در چک در حساب بانکی خود موجودی نداشته باشد، بانک با صدور برگه‌ای عدم امکان پرداخت وجه چک یا اصطلاحا "برگشت چک" را به دارنده آن اعلام می‌کند.

پس از برگشت چک، دارنده آن به چند شکل می‌تواند نسبت به دریافت وجه چک اقدام نماید که یکی از راه‌های آن مراجعه به صادرکننده چک و هماهنگی با وی جهت تامین وجه چک و وصول آن و یا ...

0 نظرات
رتبه مطلب: 4/6

22 آذر 2016

چک، انواع آن و وظایف صادرکنندگان و دارندگان آن

چک، انواع آن و وظایف صادرکنندگان و دارندگان آن

براساس ماده ۳۱۰ قانون تجارت، چک نوشته‌ای است كه به موجب آن صادرکننده چک، کل و یا بخشی از وجوهی را كه نزد بانک دارد مسترد یا به دیگری واگذار می‌نماید.

انواع چک: 1. چک عادی: چكی است كه صادرکننده جهت برداشت از موجودی حساب خود نزد بانک خاصی صادر می‌کند. دارنده این چک هیچ تضمینی جهت دریافت وجه چک به جز اعتبار صادركننده آن ندارد. 2. چک تایید شده: گاهی اوقات دارنده چک قصد دریافت وجه نقد نداشته و می‌خواهد چک را به شخص دیگری ارائه دهد. جهت ایجاد اطمینان برای شخص ثالث، دارنده با ارائه چک به بانک، از بانک درخواست صدور تاییدیه می‌نماید؛ بدین معنی که ...

0 نظرات
رتبه مطلب: 4/3

21 آذر 2016

قوانینی که یک حسابدار باید بداند

قوانینی که یک حسابدار باید بداند

یکی از مشخصات بارز افراد موفق (از نظر جایگاه شغلی و اجتماعی و همچنین درآمد) در مرحله اول آشنایی و پس از آن تسلط کافی به قوانین و استانداردهای مرتبط به شغل خود می‌باشد. این مورد تاحدی مهم است که حتی گاهی باعث می‌شود شخصی با تجربه کاری بیشتر در قیاس با شخص کم‌تجربه‌تری که به قوانین آشنایی یا تسلط کافی دارد، در رتبه پایین‌تری قرار داشته باشد و حتی درآمد کمتری نیز نصیب وی شود.

این مورد در رشته حسابداری که ما در آن فعالیت داریم اهمیت بسیار بیشتری دارد و درصورتی‌که تمایل داشته باشیم در رتبه‌های بهتر و بالاتری در این رشته قرار داشته باشیم، باید از مهم‌ترین قواعد و قوانین موجود در این رشته اطلاع کافی داشته باشیم و ...

1 نظرات
رتبه مطلب: 3/7

21 آذر 2016

صورت‌های مالی اساسی

صورت‌های مالی اساسی

نتیجه فعالیت یک شرکت در یک دوره زمانی خاص در گزارش‌هایی ارائه می‌شود که "صورت‌های مالی" نامیده می‌شود. این گزارش‌ها دارای چهارچوب و شکل خاصی می‌باشند که برای تهیه آن‌ها باید اصول حسابداری و استانداردهای مربوطه رعایت شود تا دقیق‌ترین و جامع‌ترین گزارشات درباره وضعیت و فعالیت شرکت ارائه گردد.

مهم‌ترین صورت‌های مالی که به آن‌ها "صورت‌های مالی اساسی" نیز گفته می‌شود عبارتند از ...

0 نظرات
رتبه مطلب: 4/4

21 آذر 2016

دوره مالی چیست؟

دوره مالی چیست؟

مهم‌ترین معیار سنجش موفقیت واحدهای تجاری، مقدار سود به‌دست‌آمده توسط واحد تجاری می‌باشد و مدیران واحدهای تجاری هم علاقمند به دانستن میزان سود واحدهای تجاری خود می‌باشند. بهترین راه برای تعیین دقیق میزان سود هر واحد تجاری، فروش کلیه دارایی‌های آن واحد، تسویه بدهی‌ها و در نهایت مقایسه مبلغ وجه باقی‌مانده با آورده‌های مالکان می‌باشد (این عمل تصفیه نامیده می‌شود).

انجام این روش به دلیل هزینه‌های بالا و همچنین جلوگیری از ادامه فعالیت شرکت که برای فعالیت تا مدت نامحدودی راه‌اندازی شده است، غیرقابل‌قبول و غیرمنطقی است. راه‌حل این مشکل تعیین میزان سود شرکت در دوره‌های زمانی مشخص، طی گزارشات مالی و ...

0 نظرات
رتبه مطلب: 4/4

21 آذر 2016

ترازنامه چیست و چند نوع می‌باشد؟

ترازنامه چیست و چند نوع می‌باشد؟

ترازنامه یا بیلان یکی از مهم‌ترین گزارشات مالی است که وضعیت داریی، بدهی و سرمایه یک واحد تجاری را در تاریخ مشخصی نمایش می‌دهد. به توصیف دیگر با توجه به این که ترازنامه وضعیت مالی شرکت را در یک زمان معین نمایش می‌دهد، می‌توان آن را مانند یک تصویر از وضعیت واحد تجاری نیز معرفی نمود.

انواع ترازنامه: ترازنامه را می‌توان به دو شکل ارائه نمود ...

0 نظرات
رتبه مطلب: 3/7

21 آذر 2016

تعریف حساب‌های تفصیلی و کاربرد آن‌ها

تعریف حساب‌های تفصیلی و کاربرد آن‌ها

جزئی‌ترین سطح سرفصل‌ها در نرم افزارهای حسابداری، حساب تفصیلی نامیده می‌شود. به‌دلیل ایجاد فاصله و تفکیک بین سطح حساب‌ها، این نوع سرفصل، تفصیلی نامیده می‌شود. از حساب‌های تفصیلی جهت نمایش دقیق مشخصات اشخاص و نیز نوع ارتباط مالی آن‌ها با شرکت استفاده می‌شود؛ به‌عنوان مثال با ایجاد ارتباط بین حساب دریافتنی تجاری و حساب تفصیلی که به نام "آقای مجید هاشمی" ثبت شده، ماهیت حساب وی بدهکار و نوع ارتباط مالی وی با شرکت به‌عنوان مشتری و خریدار محصولات و یا خدمات شرکت تعیین می‌شود.

کاربرد دیگر حساب‌های تفصیلی، مشخص نمودن جزئیات بیشتر گروه حساب‌ها، حساب‌های کل، معین و جز (معین در معین) می‌باشد ...

0 نظرات
رتبه مطلب: 4/1
123
دی ان ان