تعاریف / تنظیمات
در این فرم تنظیمات کلی نحوه رفتار نرم افزار انجام میشود.
مدیریتی: در این قسمت میتوانید زبان مورد استفاده را از لیست کرکرهای انتخاب نمایید. جهت تعیین کاربر مدیر و معاون از لیست کاربران به ترتیب از کلیدهای و استفاده میشود. برای تعیین روزهای اعتبار رمز کاربران در کادر مربوطه، تعداد روز موردنظر را وارد کنید. میتوان تعداد روزهای اخیر باز و قابل دسترس برای کاربران را در کادر مشخص شده تعیین نمود. همچنین امکان تعیین تعداد روزهای اخیر باز برای کاربر مدیر و معاون هم در کادر مشخص شده وجود دارد. در قسمت مشخصات پول باید واحد پول مورد استفاده در جعبه متن مشخص شده وارد شود. ضمن این که میتوان تعداد ارقام اعشار مورد نیاز در واحد پول را از لیست کرکرهای مربوط انتخاب نمود. در قسمت مشخصات اعداد، علامت اعشار موردنظر جهت نمایش در عملیات و گزارشات را میتوان از لیست کرکرهای انتخاب نمود.
در قسمت ترکیب نام کالا میتوانید نام گروه و نام مارک که قبل از نام کلا و همچنین سایر مشخصات کالا که بعد از نام کالا قرار میگیرند را جهت نمایش و استفاده در فرمها و گزارشات مختلف فعال یا غیر فعال نمایید (در مورد سایر مشخصات کالا در قسمت عناوین اختتصاصی بیشتر توضیح داده خواهد شد). در قسمت ترکیب پیشوند/پسوند پیامکهای اتومات میتوان با فعال کردن نام واحد حسابداری و نام گروه کاربران و تعیین موقعیت آنها به عنوانپیشوند یا پسوند در پیامکهای اتومات اطلاعات موردنظر را در اختیار مشتری قرار داد. همچنین در صورت تمایل میتوان از ترکیب نام و نام خانوادگی مشتری به عنوان پیشوند در پیامک اتومات استفاده نمود.
جهت ورود به تنظیمات پیامک اتومات از کلید استفاده میشود.
در فرم تنظیمات ارسال پیامک، ارسال اتومات پیامک برای عملیات روزانه شامل دریافت/پرداخت، خرید، فروش، برگشت از خرید، برگشت از فروش، پیش فاکتور فروش، سفارش فروش، دریافت چک، وصول چک دریافتی در بانک، برگشت چک دریافتی از بانک، وصول چک دریافتی تحصیلدار، برگشت چک دریافتی از تحصیلدار، مصرف چک دریافتی، برگشت چک مصرفی، وصول نقدی چک دریافتی، عودت چک دریافتی، پرداخت چک، برگشت چک پرداختی، آمادگی کالا، پیگیری، تحویل کالا و همچنین یادآوری آمادگی کالای تحویل نشده قابل تعیین و تنظیم میباشد. بدین صورت که برای هرکدام از عملیاتهای موردنظر باید همان گزینه را فعال نمود. البته برای عملیاتهای دریافت/پرداخت، خرید، فروش، برگشت از خرید، برگشت از فروش، آمادگی کالا و تحویل کالا امکان استفاده از متنهای از پیش تعریف شده وجود دارد. همچنین ارسال گزارشات اعلام سررسید، چکهای دریافتی به مشتری، اقساط معوق، اعلام سررسید اقساط، اعلام اتومات اقساط معوق و اعلام کد مشتری جدید درنظر گرفته شده است. ضمن این که هشدار اعلام سررسید چکهای پرداختی به مدیر یا معاون قابل تنظیم میباشد.
خرید و فروش: در این قسمت تنظیمات و شرایط ثبت کالاها در فاکتورها و فرم تولید در دسترس قرار میگیرد. بدین صورت که:
– جهت تعیین نحوه محاسبه ارزش کالاها در انبارها میتوان از بین حالت محاسبه برحسب آخرین قیمت خرید (که مناسب مجموعههایی است که پس از پایان موجودی کالا جهت تامین موجودی اقدام به خرید مینمایند) یا محاسبه برحسب میانگین قیمت خرید که خود شامل دو حالت لحظهای (بهترین شکل محاسبه ارزش کالا که در محاسبه سود و زیان نیز موثر است و برای تمام فروشندگان کالا که کالاهای موجود را بهصورت دورهای خرید مینمایند توصیه میشود) و ادواری (مناسب جهت مواردی که خواب کالاها بسیار زیاد است) میباشد، انتخاب نمود تا در محاسبه ارزش کالا و سود و زیان مجموعه روش منتخب اعمال شود.
– اگر لازم باشد سود هر فاکتور در همان فاکتور به کاربر نمایش داده شود، میتوان گزینه در فاکتور فروش، سود نمایش یابد را فعال نمود.
– برای جلوگیری از منفی شدن کالاها در انبارها باید از فروش کالا بیش از مقدار موجودی آن ممانعت شود فعال گردد.
– با فعال کردن قیمت پایه فروش هنگام خرید قابل تصحیح باشد میتوانید در عملیات خرید کالا، قیمت پایه فروش جدید کالای منتخب را در فرم انتخاب کالا، جعبه متن قیمت پایه فروش وارد کنید تا پس از ثبت فاکتور قیمت پایه جدید برای کالا منظور گردد. (قیمت پایه فروش در بازنگری خرید قابل اصلاح نیست)
– در صورتی که گزینه هنگام فروش قیمت خرید نمایش یابد فعال گردد، در فرم انتخاب کالا در زمان ثبت فاکتور فروش قیمت خرید هر کالا به کاربر نمایش داده میشود.
– در هنگام ثبت فاکتور فروش نقدی جعبه متن تخفیف در فاکتور غیر فعال است و امکان ثبت مبلغ یا درصد تخفیف برای فاکتور وجود ندارد. جهت استفاده از این بخش لازم است تا در فروش نقدی تخفیف باشد فعال گردد.
– در هنگام انتخاب کالا توسط بارکدخوان اگر کالایی بیشتر از 1 عدد باشد و بخواهیم برای هر بار اسکن کردن کد کالا یک ردیف برای آن ایجاد شود، باید گزینه در فاکتور فروش امکان درج کالای تکراری در چند ردیف باشد را فعال کنیم.
– درصورتی که نیاز باشد فاکتورها روزانه شمارهبندی شوند تا در چاپ، شمارهی روزانه فاکتور قرار گیرد، میتوان گزینه در فاکتورهای فروش بهجای شماره عطف از شماره روزانه استفاده شود را فعال نمود. (مورد استفاده در رستورانها)
– در فروشگاههایی که از مانیتور لمسی استفاده میکنند، بهتر است تا گزینه در فروش نقدی صفحه کلید لمسی فعال باشد فعال شود.
انتخاب کالا: در این قسمت میتوان شرایط مورد نظر هنگام انتخاب کالا را تعیین نمود.
گزارشات: جهت تنظیم جزئیات در گزارشات از این قسمت استفاده میشود.
چاپ: تنظیم نوع چاپگر، هشدار در چاپ مکرر، چاپگرهای پیشفرض و… از این قسمت انجام میشود.
شاخصهای ترتیب: برای تعیین شاخص ترتیب پیشفرض هر گزارش از این قسمت استفاده میشود.
پیغامهای اتومات>: در این قسمت هشدار اتومات چکهای دریافتی و پرداختی، نواقص موجودی کالا در انبارها، گزارش کالاهای منقضی شده و تاریخ تسویه مشتریان و فاکتورها قابل تنظیم است.
عوارض: درصورتی که نیاز به تعیین عوارض و مالیات ارزش افزوده در فاکتورها باشد، این قسمت را تنظیم کنید.
سرفصلهای خاص: برای سرفصلهای پیشفرض در عملیات مختلف از این قسمت استفاده میشود.
انبارهای پیشفرض: در این قسمت انبارهای پیشفرض هر عملیات تعیین میشود.
سایر: در این قسمت تنظیمات مربوط به کالر آیدی، ترازو و اطلاعات سامانه پیامک انجام میشود.
جهت محاسبه دقیقتر سود و زیان بهتر است که در سربرگ خرید و فروش حالت “محاسبه ارزش کالا در انبار برحسب میانگین قیمت خرید انجام شود” انتخاب شده و همچنین از لیست کرکرهای مقابل حالت “لحظهای” تعیین شده باشد.
کلید | عملکرد | میانبر | فرم فعال شونده |
ثبت اطلاعات و خروج |
– |
– |
|
خروج بدون ثبت تغییرات |
Esc |
– |