جهت دانلود فیلم کلیک کنید.
ثبت برگشت از فروش در نرم افزار حسابداری حسیب برای ارسال به سامانه مؤدیان
نکته: در سامانه مؤدیان برگشت از فروش در واقع اصلاح فاکتور فروش است.
اصل برگشت از فروش به این معنی است که کالا هایی که توسط مشتری مرجوع میشود را به عنوان برگشت از فروش در دفاتر و نرم افزار حسابداری ثبت کنیم، اما در سامانه مؤدیان برگشت از فروش به شکل دیگری ثبت میشود که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد.
برای ثبت برگشت از فروش در نرم افزار حسابداری حسیب جهت ارسال به سامانه مؤدیان لازم است که در ابتدا صورتحساب فروش مربوط به کالاهای فروخته شده در حال مرجوع را باز کنیم.
برای این کار در ابتدا از منوی بازنگری، فروش را انتخاب میکنیم،
با استفاده از روشهای موجود در نرم افزار حسیب نت صورتحساب مورد نظر را پیدا میکنیم.
نکته: توجه داشته باشید اگر وضعیت صورتحساب شما در سامانه مؤدیان در وضعیت تأیید شدگی بود این صورتحساب را باید باطل کنید اما اگر هنوز به سامانه ارسال نشده بود به شیوۀ دیگری است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
با توجه به تایید شدگی این صورتحساب با زدن کلید ابطال این صورتحساب را باطل میکنیم،
حسیب از ما میپرسد که آیا این صورتحساب باطل شود که با زدن کلید تأیید این صورتحساب را باطل میکنیم،
بعد از ابطال صورتحساب از صورتحساب فروش خارج میشویم،
حال از منوی عملیات روزانه، فروش را انتخاب میکنیم،
در ابتدا باید مشتری مربوط به آن صورتحساب را انتخاب کنیم، برای اینکار کلید F11 کنار مشتری را میزنیم تا لیست جستجوی مشتریان و فروشندگان باز شود،
در کادر جستجو نام شخص را جستجو میکنیم و آن را انتخاب میکنیم،
کلید نقطه پشت عبارت شماره عطف را میزنیم تا لیست فاکتورهای فروخته شده به مشتری منتخب باز شود،
فاکتور مورد نظر را در لیست انتخاب میکنیم و کلید تأیید را میزنیم،
همانطور که مشاهده میکنید کالاهای مربوط به فاکتور منتخب وارد فاکتور جاری شده و در جعبه متن شماره عطف، شماره فاکتور انتخاب شده نمایش داده میشود که به این معنیست که این فاکتور مرتبط با فاکتور باطل شده است، به طور مثال ما میخواهیم خدمات آموزش حضوری را از این صورتحساب مرجوع کنیم، فقط کافیست ردیف این خدمات را انتخاب کنیم و آن را از صورتحساب حذف کنیم و همچنین اگر کالا یا خدمات دیگری به این شخص فروخته شده آن را به لیست صورتحساب اضافه کنیم و در نهایت صورتحساب را ثبت کنیم،
بعد از ثبت صورتحساب آن را با زدن کلید ارسال به سامانه مؤدیان به سامانه ارسال میکنیم و بعد از گذشت چند دقیقه از سامانه استعلام میگیریم،
بعد از تأییدشدگی وضعیت صورتحساب ارسالی به سامانه لازم است که مشتری صورتحساب برگشت از فروش یا اصلاح فاکتور فروش را تأیید کند،
مشتری باید وارد کارپوشه خود شده و صورتحساب برگشتی را انتخاب نموده سپس روی کلید تأیید صورتحساب کلیک نماید،
سامانه از کاربر میپرسد آیا از تأیید این صورتحساب اطمینان دارد؟ که باید کلید بله را انتخاب نمود تا این صورتحساب تأیید شود،
همانطور که مشاهده میکنید با تأیید صورتحساب برگشت از فروش یا اصلاحی، صورتحساب مرجع باطل و صورتحساب برگشت از فروش تأیید میشود.
حال اگر هنوز صورتحساب فروش اصلی را به سامانه ارسال نکردید شما میتوانید تغییرات را در همان صورتحساب انجام دهید و بعد از تغییرات آن را به سامانه ارسال کنید.
باز هم انتخاب با مدیر مالی مجموعه است که ابتدا صورتحساب فروش اصلی به سامانه ارسال شود و بعد اصلاحی یا برگشت از فروش ثبت شود یا تغییرات روی همان صورتحساب فروش انجام شود و در نهایت به سامانه ارسال شود.