دسته‌بندی مطالب

برای ثبت وام‌هایِ دریافتیِ مجموعه در نرم افزار حسابداری حسیب نت، بهتر است حساب وام‌های دریافتی در گروه بستانکاران ایجاد شود. بدین ترتیب می‌توانید در لیست مشتریان و فروشندگان از مانده حساب وام‌ها مطلع شوید (البته بنابر تشخیص کاربر می‌توانید یک سرفصل کل بنام وام‌های دریافتی در گروه بدهی جاری ایجاد کنید).

تعریف گروه وام در بستانکاران

از منوی تعاریف، قسمت گروه‌های بدهکاران و بستانکاران، بخش بستانکاران را انتخاب کنید. در فرم گروه‌های بستانکاران بر روی کلید گروه جدید کلیک کنید. سپس در فرم مشخصات گروه بستانکار، در جعبه متن‌های عنوان گروه بستانکار’ و سرفصل معین بستانکاران عبارت وام دریافتی را وارد کنید. سپس بر روی کلید تایید کلیک کنید و از فرم گروه‌های بستانکاران خارج شوید.

ایجاد حساب وام دریافتی در لیست اشخاص

از منوی گزارشات، قسمت لیست مشتریان و فروشندگان را انتخاب کنید و در لیست مشتریان و فروشندگان بر روی کلید مشتری/فروشنده جدید کلیک کنید. سپس در فرم مشخصات مشتری/فروشنده، ابتدا از لیست کرکر‌ای گروه بس-وام دریافتی را انتخاب کنید. سپس در جعبه متن نام، نام بانک مورد نظر را وارد نمایید، مثلا وام بانک ملی. سپس بر روی کلید تایید کلیک کنید و از لیست مشتریان و فروشندگان خارج شوید.

همچنین اگر بنابر نظر کاربر، نیاز به تعریف سرفصل کل وام دریافتی باشد، باید از منوی تعاریف قسمت سرفصل‌ها، بخش کل، معین و تفضیلی را انتخاب کنید و در قسمت کل بر روی کلید ایجاد سرفصل کل کلیک کنید. سپس در فرم مشخصات سرفصل کل، در جعبه متن کد سرفصل ’34’ و در جعبه متن نام سرفصل عبارت ‘وام‌های دریافتی’ رو وارد کنید و در قسمت نام گروه با استفاده از لیست کرکره‌ای ‘بدهی جاری’ را انتخاب کنید. سپس بر روی کلید تایید کلیک کنید تا سرفصل کل وام‌های دریافتی ایجاد شود. پس از آن می‌توانید در قسمت معین نام بانک پرداخت کننده وام را ایجاد نمایید.

ایجاد حساب کارمزد وام دریافتی در هزینه‌ها

از منوی تعاریف، قسمت سرفصل‌ها، بخش کل، معین و تفضیلی را انتخاب کنید. در قسمت کل، سرفصل هزینه با کد 60 را انتخاب نمایید و در قسمت معین بر روی کلید ایجاد سرفصل معین کلیک کنید. سپس در جعبه متن نام سرفصل عبارت ‘کارمزد وام دریافتی’ را وارد نمایید. سپس بر روی کلید تایید کلیک کنید و از فرم لیست سرفصل‌های حسابداری خارج شوید.

ثبت واریزی وام به حساب بانکی

از منوی عملیات روزانه، قسمت دریافت-پرداخت، بخش دریافت انتقالی را انتخاب کنید. سپس در قسمت سمت چپ فرم دریافت انتقالی، حساب بانک دریافت کننده‌ی مبلغ وام را تعیین نمایید و پس از آن در قسمت سمت راست فرم با استفاده از کلید F7 حساب وام مورد نظر را از لیست مشتریان انتخاب کنید (یا در صورت تعریف سرفصل کل وام‌های دریافتی از لیست کرکره‌ای مقابل قسمت کل در سمت راست فرم حساب وام‌های دریافتی را انتخاب نمایید و از لیست کرکره‌ای قسمت معین در سمت راست نام بانک مورد نظر را تعیین نمایید). سپس مبلغ واریز شده بابت وام دریافتی را در جعبه متن مبلغ وارد کنید و در جعبه متن شرح، توضیح مورد نظر به عنوان مثال واریز وام را وارد نمایید و فرم دریافت انتقالی را ذخیره کنید.

در صورتی که برای وام دریافتی، کارمزد یا سود لحاظ شده باشد، باید کارمزد وام در هزینه ثبت گردد؛ از منوی عملیات روزانه، قسمت دریافت انتقالی را انتخاب کنید. سپس در فرم دریافت انتقالی، در قسمت سمت چپ فرم حساب هزینه‌ی کارمزد وام دریافتی را انتخاب کنید. پس از آن در قسمت سمت راست، با استفاده از کلید F7 حساب وام مورد نظر را از لیست مشتریان انتخاب کنید (یا در صورت تعریف سرفصل کل وام‌های دریافتی، از لیست کرکره‌ای مقابل قسمت کل در سمت راست فرم حساب وام‌های دریافتی را انتخاب نمایید و از لیست کرکره‌ای قسمت معین در سمت راست، نام بانک مورد نظر را تعیین نمایید) سپس مبلغ کارمزد در نظر گرفته شده را در جعبه متن مبلغ وارد کنید و در جعبه متن شرح، توضیح مورد نظر مانند کارمزد وام را وارد کنید. سپس بر روی کلید ثبت کلیک کنید تا قبض دریافت انتقالی ذخیره شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *