دسته‌بندی مطالب

نحوه ثبت حقوق ماهیانه پرسنل در نرم افزار حسابداری حسیب نت چگونه است؟

ج: برای ثبت سند حسابداری مربوط به حقوق پرسنل لازم هست تا حساب‌های هزینه پرسنل و حساب اشخاص پرسنل ایجاد شود. همچنین بهتر است محاسبات حقوق و مزایا و کسورات را انجام داده باشید و فقط مبلغ خالص پرداختی را در سند لحاظ نمایید.

ایجاد گروه پرسنل در بستانکاران

از منوی تعاریف قسمت گروه‌های بدهکاران و بستانکاران بخش بستانکاران را انتخاب نمایید. در فرم گروه‌های بستانکاران بر روی کلید گروه جدید کلیک کنید، تا فرم مشخصات گروه بستانکار آماده شود. سپس در جعبه متن‌های ‘عنوان گروه’ و ‘سرفصل معین بستانکاران’ عبارت (پرسنل) را وارد نمایید و بر روی کلید تایید کلیک کنید تا عنوان پرسنل به لیست گروه‌های بستانکاران اضافه شود. سپس بر روی کلید خروج کلیک کنید.

ایجاد اسامی پرسنل در لیست اشخاص

از منوی گزارشات، قسمت “لیست مشتریان و فروشندگان” را انتخاب نمایید. در فرم لیست مشتریان و فروشندگان، بر روی کلید ‘مشتری/فروشنده جدید’ کلیک کنید تا فرم مشخصات شخص آماده شود. سپس با استفاده از لیست کرکره‌ای گروه، (بس-پرسنل) را انتخاب نمایید و مشخصات فرد مورد نظر را تکمیل کنید و در پایان کلید تایید را بزنید. برای تمام پرسنل یک حساب ایجاد کنید.

تعریف حساب‌های هزینه پرسنل

از منوی تعاریف، قسمت سرفصل‌ها، بخش کل، معین و تفضیلی را انتخاب کنید. در لیست سرفصل‌های حسابداری قسمت کل، سرفصل هزینه را انتخاب نمایید. در قسمت معین، با استفاده از کلید “ایجاد سرفصل معین” سرفصلی با نام پرسنل ایجاد کنید. سپس در قسمت معین، سرفصل پرسنل را انتخاب نمایید و در قسمت تفضیلی با استفاده از کلید “ایجاد سرفصل تفضیلی” با نام هر نفر از پرسنل یک حساب تفضیلی ایجاد کنید.

ثبت سند حسابداری حقوق پرسنل

از منوی عملیات روزانه، قسمت ثبت اسناد را انتخاب نمایید. در فرم سند حسابداری، با استفاده از کلید آرتیکل جدید یا کلید Insert کیبورد، مشخصات آرتیکل نمایش داده می‌شود. در این فرم باید از لیست کرکره‌ای مقابل سرفصل کل، هزینه را انتخاب کنید. سپس از لیست کرکره‌ای مقابل سرفصل معین، پرسنل را انتخاب نمایید و از لیست کرکره‌ای سرفصل تفضیلی، نام یکی از پرسنل را انتخاب نمایید. سپس در جعبه متن شرح، توضیح مورد نظر را وارد کنید، مانند: “حقوق آبان ماه”. پس از آن در جعبه متن بدهکار، مبلغ حقوق محاسبه شده برای فرد منتخب را وارد نمایید و بر روی کلید تایید کلیک کنید.

در هر سند حسابداری برای هر گردش حساب دو طرف حساب انتخاب می‌شود. تا اینجا طرف اول گردش مشخص شد. در ادامه برای تعیین طرف مقابل بر روی کلید آرتیکل جدید کلیک کنید، یا از کلید Insert کیبورد استفاده نمایید تا فرم مشخصات آرتیکل بار دیگر باز شود. این بار برای طرف مقابل گردش قبلی، باید از لیست کرکره‌ای سرفصل کل، بستانکاران را انتخاب نمایید. سپس روی جعبه متن مقابل سرفصل تفضیلی کلیک نمایید و کلید Enter را بزنید تا فرم جستجوی بستانکاران باز شود.

در فرم جستجو نام پرسنل مورد نظر که در مرحله قبل از لیست هزینه ها انتخاب نمودید را جستجو و انتخاب نمایید. سپس بر روی کلید تایید کلیک کنید تا نام شخص مورد نظر مقابل سرفصل تفضیلی نمایش داده شود. پس از انتخاب شخص، باید در جعبه متن شرح، توضیح مورد نظر را وارد نمایید. البته با استفاده از کلید F8، مقابل جعبه متن شرح نیز می‌توانید شرح وارد شده در مشخصات آرتیکل قبلی را استفاده کنید.

سپس در جعبه متن بستانکار باید مبلغ حقوق محاسبه شده برای شخص منتخب را وارد کنید، یا از کلید F9 استفاده کنید تا سند تراز شود و جعبه متن بستانکار بطور اتومات پر شود. در انتها بر روی کلید تایید کلیک کنید تا در فرم سند حسابداری دو ردیف داشته باشید، یکی گردش بدهکار برای حساب هزینه پرسنل و دیگری گردش بستانکار برای بستانکاران پرسنل مورد نظر. برای نفر بعدی لیست پرسنل مشابه فرد قبلی مراحل را تکرار کنید تا تمام نفرات لیست پرسنل در سند حسابداری وارد شوند. سپس شرح سند را مشخص کنید، مانند ثبت حقوق آبان ماه و سند حسابداری را ثبت نمایید.

پس از ثبت سند حسابداری حقوق پرسنل، برای ماه‌های بعد نیازی نیست تا کل مراحل دوباره انجام شود؛ شما می‌توانید از سند حقوق ثبت شده ماه قبل، برای ثبت سند حقوق ماه جاری استفاده کنید و فقط جزئیات مورد نیاز را تغییر دهید. برای انجام آن باید در فرم سند حسابداری بر روی کلید ‘استفاده از اسناد قبلی’ کلیک کنید تا فرم جستجوی اسناد نمایان شود. در این فرم می‌توانید با استفاده از قسمت جستجو، براساس مولفه مشخص شده در لیست کرکره‌ای شاخص ترتیب سند مورد نظر را جستجو نمایید، سپس سند مورد نظر را انتخاب نموده و بر روی کلید تایید کلیک کنید. بدین ترتیب تمام آرتیکل‌های موجود در سند انتخاب شده به سند جاری فراخوانی می‌شوند و می‌توانید آرتیکل‌های مورد نظر را تصحیح نموده و سند حسابداری را ثبت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *