دسته‌بندی مطالب

چگونه حقوق ماهیانه پرسنل را در (شرکت‌های نیمه بزرگ و بزرگ) در نرم افزار حسیب نت ثبت کنیم؟

ج: در شرکت‌های (نیمه بزرگ و بزرگ) بایستی به ثبت بیمه تامین اجتماعی و مالیات بر حقوق (درآمد پرسنل) توجه داشت. برای ثبت هزینه حقوق پرسنل لازم هست تا حساب‌های هزینه حقوق و دستمزد، اداره تامین اجتماعی، اداره امور مالیاتی را در نرم افزار حسابداری حسیب تعریف کرده باشید.

ایجاد گروه (ادارات دولتی) در گروه بستانکاران

از منوی تعاریف، زیرمنوی گروه بدهکاران و بستانکاران، روی گزینه بستانکاران کلیک نمائید؛ در فرم باز شده برروی کلید “گروه جدید” کلیک نموده و در فرم جدید در قسمت “عنوان گروه” و “سرفصل معین بستانکاران” عبارت ادارات دولتی را وارد کرده سپس برروی تایید کلیک کنید، تا عنوان ادارات دولتی به لیست بستانکاران شما اضافه شود.

ایجاد اسامی (اداره تامین اجتماعی، اداره امور مالیاتی) در لیست اشخاص

از منوی گزارشات، زیرمنوی “لیست مشتریان و فروشندگان” را انتخاب نمائید؛ در فرم لیست مشتریان و فروشندگان، برروی مشتری یا فروشنده جدید کلیک کنید تا فرم مشخصات شخص آماده شود. سپس با استفاده از لیست کرکره ای گروه، “بس- ادارات دولتی” را انتخاب نمائید و مشخصات شرکت‌های موردنظر را تکمیل نمائید و در پایان کلید تائید را انتخاب نمائید تا مشخصات تکمیل شده در لیست مشتریان و فروشندگان شما قرار بگیرند (مراحل برای تعریف اداره تامین اجتماعی و اداره امور مالیاتی همانند یکدیگر می‌باشد).

ایجاد گروه پرسنل در بستانکاران

از منوی تعاریف، زیرمنوی گروه‌های بدهکاران و بستانکاران، روی گزینه بستانکاران کلیک نمائید؛ در فرم باز شده برروی کلید “گروه جدید” کلیک نموده و در فرم باز شده در قسمت‌های “عنوان گروه” و “سرفصل معین بستانکاران” عبارت پرسنل را وارد کرده و سپس روی کلید تایید کلیک کنید، تا عنوان پرسنل به لیست بستانکاران شما اضافه شود.

تعریف اسامی اشخاص در لیست مشتریان و فروشندگان

از منوی گزارشات “لیست مشتریان و فروشندگان” را انتخاب نمائید؛ در فرم لیست مشتریان و فروشندگان، برروی مشتری یا فروشنده جدید کلیک کنید تا فرم مشخصات شخص آماده شود. سپس با استفاده از لیست کرکره ای گروه، “بس- پرسنل” را انتخاب نمائید و مشخصات پرسنل موردنظر را تکمیل نمائید و در پایان کلید تائید را انتخاب نمائید تا مشخصات تکمیل شده در لیست مشتریان و فروشندگان شما قرار بگیرند.

تعریف سرفصل کل (هزینه حقوق و دستمزد)

از منوی تعاریف، قسمت سرفصل‌ها، بخش کل، معین و تفضیلی را انتخاب کنید؛ در لیست سرفصل‌های حسابداری قسمت کل، ایجاد سرفصل کل را انتخاب نمائید، تا مشخصات سرفصل کل نمایان شود؛ کد سرفصل بایستی 64 وارد شود، نام سرفصل “هزینه حقوق و دستمزد”، نام گروه “هزینه” و ماهیت آن نیز بدهکار انتخاب شود.

ایجاد سرفصل معین (حقوق و مزایا و بیمه سهم کارفرما)

از منوی تعاریف، سرفصل‌های کل، معین و تفضیلی را انتخاب کنید؛ سرفصل تعریف شده با کد 64 را از منوی سرفصل‌های کل پیدا کنید و برروی سرفصل هزینه حقوق و دستمزد کلیک نموده و از منوی سر فصل معین برروی ایجاد سرفصل معین کلیک نمائید تا مشخصات سرفصل معین برای شما نمایان شود.

1. در مشخصات معین نمایان شده کد سرفصل را 6401 وارد نموده، نام سرفصل “حقوق و مزایا” وارد شده و در نهایت تائید نمائید.

2. مجددا با زدن کلید ایجاد سرفصل معین، در مشخصات معین نمایان شده کد سرفصل را 6402 وارد نموده، نام سرفصل “بیمه سهم کارفرما” وارد شده و در نهایت تائید نمائید.

بدین ترتیب تمامی تعاریف در نرم افزار حسیب نت انجام شده است.

مثال:

نام و نام خانوادگی حقوق و مزایا بیمه سهم کارگر (7%) بیمه بیکاری (3%) بیمه سهم کارفرما (20%) مالیات خالص پرداختی
سعید میرزایی 53،815،127 3،438،727 1،473،740 9،824،934 3،093،197 47،283،204

نکته 1: موارد محاسبه شده مندرج در جدول بالا بعد از محاسبات مرتبط با حقوق و دستمزد می‌باشد.

نکته 2: بیمه سهم کارفرما برابر 23% می‌باشد (3%+20%).

نکته 3: برای تمامی پرسنل مشغول به کار در شرکت لازم نیست که برای تک تک افراد سند حسابداری صادر شود (تمامی اسناد در یک سند ثبت می‌شوند).

ثبت سند حسابداری حقوق پرسنل

از منوی عملیات روزانه، قسمت ثبت اسناد را انتخاب نمایید. در فرم سند حسابداری، با استفاده از کلید آرتیکل جدید یا کلید Insert کیبورد، مشخصات آرتیکل نمایش داده می‌شود. در این فرم باید از لیست کرکره‌ای مقابل سرفصل کل، هزینه حقوق و دستمزد را انتخاب کنید. سپس از لیست کرکره‌ای مقابل سرفصل معین، حقوق و مزایا و بیمه سهم کارفرما انتخاب شود، پس از آن در جعبه بدهکار مبالغ ثبت شوند.

برای ثبت مبالغ اداره امور مالیاتی، تامین اجتماعی و پرسنل همانند مراحل قبل نیز طی شود.

لازم به ذکر است که پس از ثبت سند حسابداری حقوق پرسنل، برای ماه‌های بعد نیازی نیست تا کل مراحل دوباره انجام شود؛ شما می‌توانید از سند حقوق ثبت شده ماه قبل، برای ثبت سند حقوق ماه جاری استفاده کنید و فقط جزئیات موردنیاز را تغییر دهید. برای انجام آن باید در فرم سند حسابداری برروی کلید “استفاده از اسناد قبلی” کلیک کنید تا فرم جستجوی اسناد نمایان شود. در این فرم می‌توانید با استفاده از قسمت جستجو، براساس مولفه مشخص شده در لیست کرکره‌ای شاخص ترتیب سند موردنظر را جستجو نمایید، سپس سند موردنظر را انتخاب نموده و برروی کلید تایید کلیک کنید. بدین ترتیب تمام آرتیکل‌های موجود در سند انتخاب شده به سند جاری افزوده می‌شوند و می‌توانید آرتیکل‌های موردنظر را تصحیح نموده و سند حسابداری را ثبت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *