دسته‌بندی مطالب

کاربرد و نحوه تعریف حساب دوم برای شخص در نرم افزار حسابداری حسیب نت چگونه است؟

ج: جهت همخوانی با تفصیلیِ شناور، امکانِ تعیینِ حسابِ دومِ مخالف، برای هر شخص در حسیب فراهم می‌باشد. در واقع هر شخص می‌تواند یک حساب در کل بدهکاران و یک حساب در کل بستانکاران داشته باشد و یا برعکس؛ بنابراین هیچ شخصی نمی‌تواند دو حساب در کل بدهکاران و یا دو حساب در کل بستانکاران داشته باشد.

تعریف و کاربرد حساب دوم شخص

برای تعریفِ حسابِ دومِ مخالف، کافیست در فرمِ مشخصاتِ افراد، در سربرگِ اصلی، “گروهِ دوم” در انتهای فرم تعیین شود؛ به این ترتیب به صورت اتومات، حسابِ شخص با همان کد، در سرفصلِ کلِ مخالف در معینِ مرتبط با گروهِ منتخب، قابل استفاده خواهد بود.

توجه: حساب دوم افراد، در هیچ‌کدام از عملیات خرید و فروش و برگشت آن‌ها دخالتی ندارد ولی در سایر عملیات اعم از ثبت سند، قبوض و رسیدهای چک‌های دریافتی و پرداختی قابل استفاده است.

به عنوان نمونه در دریافت نقدی از حساب دوم یک شخص در فرم “دریافت نقدی”، با زدن کلید “جستجوی سرفصل” (با میانبر Shift+F7) کافیست نام شخص تایپ شود، به این ترتیب حداقل دو ردیف به نام شخص در لیست جستجو دیده می‌شود که یکی در کل بدهکاران و دیگری در کل بستانکاران تعریف شده است که هریک از آن‌ها قابل انتخاب هستند.

حساب دوم شخص در دریافت نقدی

همین موضوع در رسیدهای چک هم دیده می‌شود؛ مثلا در رسید دریافت چک، با زدن کلید F6 وارد فرم جستجوی سرفصل می‌شویم که دوباره با تایپ نام شخص و نمایش حساب‌های او می‌توان حساب دوم را انتخاب نمود.

حساب دوم شخص در رسید دریافت چک

توجه: با ثبتِ عملیات در حسابِ دومِ اشخاص، مانده و جمع گردش حسابِ او در لیستِ مشتریان و فروشندگان اثر می‌پذیرد.

توجه: در گزارشِ گردشِ حسابِ مشتریان و فروشندگان، به صورتِ پیش فرض، کلِ گردشِ حسابِ وی در هر دو حساب لیست می‌شوند و اگر بخواهید فقط گردشِ حسابِ وی در یکی از حساب‌هایش را ببینید، از لیست کرکره‌ای حساب می‌توانید، “حساب اول” یا “حساب دوم” و یا گزینۀ “هر دو حساب” را انتخاب نمایید.

توجه: گردشِ حساب از طریق دفاترِ کل، معین و تفصیلی فقط و فقط گردشِ همان حسابِ منتخب را نمایش می‌دهد و مشابهِ گزارشِ “گردش حساب مشتریان و فروشندگان”، دو حساب را با هم ترکیب نمی‌کند.

حساب دوم شخص در گردش حساب مشتریان و فروشندگان

از جمله گزارشاتِ کاربردی برایِ حسابِ دومِ اشخاص، عملکردِ تفصیلیِ شناور است؛ درصورتی‌که غیر از این دو حسابِ تعریف شده برای شخص، حساب‌های کل و معینِ دیگری هم با این حساب، گردش داشته باشند (یا حتی نداشته باشند)، گزارشِ عملکردِ تفصیلیِ شناور، گردش و مانده‌ی همه‌ی آن‌ها را به صورت مجزا و سرجمع در اختیار خواهد گذاشت.

عملکرد تفصیلی شناور

ثبت افتتاحیه حساب دوم شخص

برای ثبت مقادیر افتتاحیه حساب‌های دوم اشخاص، در فرم “افتتاحیۀ مانده حساب بدهکاران و بستانکاران”، با انتخاب حساب دوم از لیست کرکره‌ای “حساب”، تمام اشخاصی که دارای حساب دوم هستند، قابلیت ثبت مقادیر افتتاحیه را دارا خواهند بود. رنگ سلول‌های مانده‌ی بدهکار و بستانکار برای اشخاص دارای حساب دوم سفید بوده و برای اشخاص فاقد حساب دوم، زرد خواهد بود.

ثبت افتتاحیه حساب دوم شخص

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *