دسته‌بندی مطالب

آیا در نرم افزار حسابداری حسیب نت امکان چاپ روی چک از طریق خود نرم افزار وجود دارد؟

ج: بله، جهتِ جلوگیری از دست نویسیِ برگه‌های چک و خواناییِ متونِ نوشته شده روی چک، می‌توان از امکانِ چاپِ چک در حسیب نت بهره بُرد. در ابتدا لازم است، ساختارِ چاپِ متناسب با هر نوع دسته چک تعریف شود و پس از آن، ساختار چاپِ چک در تعریفِ دسته چک تعیین شود و در آخِر در عملیات روزانه یا بازنگریِ پرداخت چکِ بانکی و یا چاپ چک از منوی “عملیات روزانه / چک‌های حساب‌های بانکی” اقدام به چاپ متونِ موردنیاز بر روی چک نمود.

چاپ متن روی چک با نرم افزار حسابداری حسیب

تعریف ساختار چاپ چک

از منوی “تعاریف / ساختارهای چاپ / ساختار چاپ چک” وارد فرم “لیست ساختارهای چاپ چک” می‌شویم؛ جهت تعریفِ ساختارِ جدید، با زدنِ کلیدِ “ساختار جدید” وارد فرم “مشخصات ساختار چاپ چک” می‌شویم؛

ساختار چاپ چک

طول (ارتفاع) و عرضِ برگۀ چک و افقی یا عمودی چاپ شدنِ برگۀ چک در بخش بالا سمت راست قابل تعیین است (البته ارتفاع یا طولِ برگۀ چک، با قرار دادن نشانگر موس در مرز تحتانی کادر طراحی و کشیدن آن به سمت بالا یا پایین تعیین می‌شود). در سمت راست و پایینِ فرم دو سربرگ “عناوین” و “مقادیر” وجود دارد که در سربرگ “عناوین”، چهار متن ثابت قابل تنظیم جهت چاپ روی چک در اختیار می‌باشد و در سربرگ “مقادیر”، تاریخ چک به عدد و به حروف، مبلغ چک به عدد و به حروف و پرفراژ و گیرندۀ چک و کد ملی وی و شماره موبایل او، نام مؤسسه و خط خوردگیِ “به حواله کرد” قابل تنظیم هستند.

ساختار چاپ روی چک

به عنوان مثال با انتخاب تاریخ به حروف و تعیین فاصله از بالا و راست لبه‌ی چک و عرض کادر و نوع فونت و اندازه‌ی آن، محل و نحوه‌ی چاپ تاریخ به حروف مشخص می‌شود.

توجه: درصورتی‌که برگه‌ی چک به راحتی به صورت افقی در فک چاپگر قرار می‌گیرد، بهتر است گزینه‌ی “چاپ افقی” غیرفعال باشد، ولی اگر لازم است برگه‌ی چک با 90 درجه چرخش در فک چاپگر قرار گیرد، لازم است گزینه‎‌ی “چاپ افقی” فعال باشد.

تعیین ساختار چاپ چک در تعریف دسته چک

از منوی “تعاریف / دسته چک‌های حساب‌های بانکی / لیست دسته چک‌ها” وارد فرم “لیست دسته چک‌های بانکی” می‌شویم؛ با انتخاب هر دسته چک و زدن کلید “انتخاب ساختار چاپ چک”، ساختار مناسب انتخاب و برای دسته چک منتخب ثبت می‌شود. البته در زمان تعریف دسته چکِ جدید هم امکان تعیینِ ساختارِ چاپِ رویِ چک فراهم است.

لیست دسته چک های بانکی

انتخاب ساختار چاپ روی چک برای دسته چک

نحوه چاپ مقادیر روی برگه چک

در عملیات روزانه و یا بازنگریِ پرداخت چک بانکی، با انتخابِ چک‌هایی که در جدول بالایی هستند، کافیست کلید پرفراژ با میانبر F12، کلیک شود تا واردِ فرمِ چاپِ روی چک شویم؛ درصورتی‌که مبلغ و تاریخ مشخص باشد و قبلا ساختار چاپ مناسبی برای این دسته چک انتخاب شده باشد، کافیست با قرار دادن برگۀ چک در چاپگر فقط کلید چاپ را در این فرم بزنید. همچنین از منوی “عملیات روزانه / چک‌های حساب‌های بانکی / صدور چک” با میانبر “Ctrl+5” می‌توان به فرم “چاپ روی چک دسترسی” داشت؛ در این حالت مبلغ و تاریخ و گیرنده و کد ملی باید دستی تحویل شوند.

رسید پرداخت چک

توجه: قبل از قرار دادنِ برگۀ چک در چاپگر، لازم است فکِ نگهدارندۀ برگه در چاپگر به سمت وسط تا حدی جمع شود که کاملا اندازۀ چک شده و مانع کج شدن چک در هنگام چاپ گردد.

تنظیم فک چاپگر

توجه: درصورتی‌که در ساختار چاپ روی چک گزینه‌ی “چاپ افقی” فعال باشد، برگه‌ی چک از سمتی که از دسته چک جدا شده است وارد چاپگر شود.

چاپ افقی روی چک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *