دانلود کتاب و جزوه درس حسابداری دولتی رشته حسابداری

دسته‌بندی مطالب

دانلود کتاب و جزوه درس حسابداری دولتی رشته حسابداری

دانلود رایگان کتاب درس حسابداری دولتی

در این مطلب از آموزش حسابداری و بخش کتاب و جزوه حسابداری، کتاب حسابداری دولتی را برای رشته حسابداری آماده دانلود کرده‌ایم. جمع‌آوری و تدوین این کتاب توسط مهندس کامران فقیهی از اساتید دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان قزوین، انجام شده است. این کتاب یکی از کتب کلیدی برای دانشجوی رشته حسابداری می‌باشد و مطلبی که به این شکل دارای تمامی سرفصل‌های حسابداری دولتی باشد، چاپ نشده است.

مطالب این کتاب برگفته از اکثر کتاب‌های معتبر حسابداری دولتی و تمامی کتاب‌های این رشته و همچنین جزوه خود استاد فقیهی است که به همه‌ی دانشجویان حسابداری به ویژه حسابداری دولتی پیشنهاد می‌شود. همچنین این جزوه هم سرفصل‌های درس حسابداری دولتی 1 و هم سرفصل‌های حسابداری 2 را شامل می‌شود.

تعریف حسابداری دولتی

حسابداری دولتی به‌طور خلاصه یعنی سیستمی که بتواند درآمدها و هزینه‌های دولت و سازمان‌های دولتی را ثبت و ضبط نموده و درآمدهای واقعی را با مبلغ پیش‌بینی مقایسه کنترل مخارج دولت را در محدوده اعتبارات مصوب در بودجه امکان‌پذیر و در مجموع نتایج درآمد و هزینه‌های دولت را گزارش نماید یا به عبارتی دیگر:

الف) درآمد و مخارج دستگاه‌های دولتی را در قالب برنامه‌ها و فعالیت‌ها نگه‌داری می‌کند و با پیش‌بینی‌های مصوب در بودجه تطبیق می‌دهد.

ب) اطلاعات و صورتحساب‌ها و گزارشات را برای تصمیم‌گیری مدیران آماده می‌کند.

ج) بررسی و کنترل صحت عمل و کفایت کارگزاران امور مالی دولت را ممکن می‌سازد.

د) سرانجام گزارش‌هایی را از وضع اداره امور مالی کشور فراهم می‌آورد که تجزیه و تحلیل طرح‌ها و برنامه‌های کلی دولت را ممکن می‌سازد.

تعریف مبانی حسابداری

مبانی حسابداری بدین معنی است که این که درآمد‌ها و هزینه‌ها را در چه زمانی شناسائی و در دفاتر حسابداری ثبت نماییم.

از نقطه نظر حسابداری زمان ثبت درآمدها و هزینه‌ها از اهمیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است و می‌تواند در سیستم حسابداری موثر واقع شود و تغییراتی در آن به وجود آورد. به‌طور خلاصه، مبنای حسابداری یعنی انتخاب زمان شناسایی و ثبت درآمد‌ها و هزینه‌ها در دفاتر حسابداری، به بیانی ساده‌تر مبنای حسابداری یعنی این که یکی از روش‌های زیر را برای شناسایی و ثبت درآمد و هزینه انتخاب نموده و براساس آن اقدام نماییم:

الف: روش شناسایی و ثبت درآمد و هزینه در زمان دریافت وجه درآمد و یا پرداخت وجه هزینه.

ب: روش شناسایی و ثبت هزینه و درآمد در زمان تحمل هزینه، تحقق و یا تحصیل درآمد، صرف نظر از زمان پرداخت وجه هزینه و یا دریافت وجه درآمد.

ج: روش شناسایی و ثبت درآمد در زمان دریافت وجه بدون توجه به زمان تحصیل یا تحقق درآمد و شناسایی و ثبت هزینه در موقع تحمل یا ایجاد هزینه بدون توجه به زمان پرداخت وجه هزینه.

انواع مبانی حسابداری

پنج مبنا در حسابداری تعریف شده است:

  • مبنای نقدی
  • مبنای تعهدی
  • مبنای نیمه تعهدی
  • مبنای نقدی تعدیل شده
  • مبنای تعهدی تعدیل شده

لینک دانلود کتاب درس حسابداری دولتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *