ساعات کار قانونی سال ۹۹ چگونه است؟ (جدول ساعات کار قانونی 99 کارگران)

دسته‌بندی مطالب

ساعات کار قانونی سال ۹۹ چگونه است؟ (جدول ساعات کار قانونی 99 کارگران)

مزد و حقوق قانون کار ۹۹ هم همچون سال‌های گذشته برای یک روز کاری تعیین می‌شود و ساعات کار قانونی سال 1399 که کارگران در ماه‌های مختلف باید مشغول به‌کار باشند تا مزد و حقوق ۹۹ را کامل دریافت کنند، از روی ماده ۵۱ قانون کار استخراج می‌شود.

برابر با تبصره ۱ ماده ۵۱ قانون کار، ساعات کار هفتگی نباید از ۴۴ ساعت در هفته تجاوز کند. این ماده ریشه تعیین ساعات کاری روزانه کارگران است. هر هفته ۷ روز است که ۶ روز آن غیرتعطیل و یک روز جمعه آن تعطیل است. بنابراین از تقسیم ۴۴ بر ۶ روز غیرتعطیل، عدد ۷.۳۳ به‌دست‌می‌آید. ساعات کاری روزانه قانون کار از روی این محاسبات، ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه خواهد بود.

البته همان‌گونه که در تبصره‌ی ۱ ماده ۵۱ قانون کار ذکر شده، در برخی مشاغل ممکن است که ساعات کاری برخی روزها کمتر یا بیشتر شود، ولی در مجموع می‌بایست ساعات کار هفتگی با ۴۴ ساعت تکمیل شود.

برای مثال فرض کنیم یک شرکت خدماتی، مثلا وابسته به اداره‌ی گاز (مثال فرضی) است. اداره گاز پنج‌شنبه‌ها تعطیل بوده و روزهای دیگر از ۷:۳۰ شروع به فعالیت کرده و تا ساعت ۱۶:۳۰ مشغول به کار است. هنگامی که اداره گاز تعطیل باشد، شرکت خدماتی هم عملا فعالیتی نخواهد داشت. بنابراین این شرکت ساعات کاری خود را در روزهای شبنه تا چهارشنبه روزانه ۸ ساعت و ۵۰ دقیقه تنظیم می‌کند و روز پنج‌شنبه را تعطیل می‌کند. مجموع ساعات کار هفتگی این شرکت ۴۴ ساعت شده و کارگران این شرکت با ۵ روز کار و هر روز ۸ ساعت و ۵۰ دقیقه ساعات کار قانونی سال ۹۹ را پرکرده و حقوق کامل ۹۹ را دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: حقوق و دستمزد کارگران در سال 99 چقدر است؟ 

در جدول ساعات کار قانونی سال ۹۹ نیز از روابط ساده بالا استفاده شده است و هر فرد به‌راحتی می‌تواند آن را تهیه نماید. در این جدول ساعات کار موظفی قانون کار ۹۹ به‌صورت ماهانه محاسبه شده است و در آن تعداد روزهای غیرتعطیل یک ماه ضرب در عدد ۷.۳۳ شده است. اضافه کاری سال ۹۹ نیز از روی همین جدول استخراج می‌شود. ساعات اضافه کاری ۹۹ کارگران به کارکرد مازاد بر کارکرد موظفی گفته می‌شود.

جدول ساعات کار قانونی سال ۹۹

جدول ساعات کار قانونی سال ۹۹، ساعات کار موظفی که یک کارگر باید در طول یک ماه از سال ۱۳۹۹ کار کند تا حقوق ۹۹ قانون کار را کامل دریافت کند را نمایش می دهد.

جدول ساعات کار قانونی در سال ۱۳۹۹ هم یک مرور سالیانه تقویم ۱۳۹۹ است و هم تعداد روزهای کاری، تعداد روزهای جمعه، تعداد روزهای تعطیل غیرجمعه در آن گردآوری شده است و به‌عنوان یک جدول کاربردی هم برای کارگران و هم کارفرمایان و هم کارکنان امور اداری که وظیفه تنظیم لیست‌های حقوق و مزایای ۹۹ کارگران را برعهده دارند قابل استفاده است.

جدول ساعت کار قانونی 99

نحوه محاسبه مزایای قانون کار 99

محاسبه هریک از مزایای تبعی حقوق قانون کار ۹۹ از روابط و فرمول‌های مشخص شده در قانون کار تبعیت می‌کنند. فرمول هریک از مزایا به‌صورت زیر است.

  • فرمول محاسبه مزد هر ساعت کار: مزد روزانه تقسیم بر ۷.۳۳ (هفت و سی و سه صدم)
  • فرمول محاسبه اضافه کاری قانون کار: مزد ساعتی ضربدر ۱.۴ (یک و چهاردهم) ضربدر ساعات اضافه کار
  • فرمول محاسبه جمعه کاری قانون کار: مزد ساعتی ضربدر ۰.۴ ( چهاردهم) ضربدر ساعات جمعه کاری
  • فرمول محاسبه شب کاری قانون کار: مزد ساعتی ضربدر ۰.۳۵ (سی و پنج صدم) ضربدر ساعات شب کاری
  • فرمول محاسبه سنوات سالانه: سابقه کار به سال ضربدر حقوق ماهاینه
  • فرمول محاسبه سنوات ماهانه: سابقه کار به ماه ضربدر ۲.۵ (دو و نیم) ضربدر مزد روزانه کارگر
  • فرمول محاسبه عیدی و پاداش سالانه: سابقه کار به سال ضربدر دوبرابرآخرین حقوق ماهاینه
  • فرمول محاسبه سنوات ماهانه: سابقه کار به ماه ضربدر ۵ ضربدر آخرین مزد روزانه کارگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *