دسته‌بندی مطالب

ثبت اسناد حسابداری بیمه

در این مبحث به ثبت حسابداری بیمه و انجام تعدیلات حساب بیمه می‌پردازیم.

حسابداری در ابتدا به عنوان وسیله و ابزاری برای نشان دادن حساب‌ها و کنترل دخل و خرج و ایجاد تعادل بین دریافت‌ها و پرداخت‌ها به کار گرفته شده است، ولیکن امروزه به عنوان یک زبان مشترک تجاری باعث ارتباط بازرگانان، واحدهای تجاری و اقتصادی و دولت‌ها و افراد شده است.

حسابداری را فن ثبت، ضبط، جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل، اندازه‌گیری، طبقه‌بندی و تلخیص اطلاعات و معاملات مالی یا رویدادهایی که دارای اثرات مالی هستند تعریف نموده‌اند. یکی از ضربات حسابداران در توسعه دانش خود عدم پیاده‌سازی خلاقیت متناسب با علم رشته حسابداری است.

یکی از حساب‌های تعدیلی در رشته حسابداری، حساب بیمه می‌باشد.

بیمه چیست؟

بیمه پیمانی است که بر پایه‌ آن شرکت بیمه (بیمه‌گر) تعهد می‌کند در برابر مقدار پولی که فرد یا شرکت دیگری (بیمه‌گذار) به او پرداخت می‌کند، زیان وارد شده به بیمه‌گذار را در پی رویدادی ناخواسته جبران کند. پولی را که بیمه‌گذار به بیمه‌گر می‌پردازد، حق بیمه و آنچه را که بیمه می‌شود، موضوع بیمه می‌نامند.

بیمه نوعی هزینه است و باتوجه به این که تاریخ بیمه مدنظر حسابداران می‌باشد، بایستی با توجه به اصول حسابداری در پایان دوره مالی بخشی از حساب بیمه که منقضی شده است را در دفاتر حسابداری خود ثبت نماییم.

لازم به ذکر است که بیمه شامل مالیات بر ارزش افزوده معادل (9%) و مالیات تکلیفی معادل (3%) می‌باشد.

یکی از روش‌های ثبت اسناد که نیازمند کمی دقت است همین ثبت حساب بیمه می‌باشد؛ هر چند که علم حسابداری نیازمند هوشمندی و دقت می‌باشد.

اما قبل از اینکه به ثبت حسابداری بیمه بپردازیم لازم است که چند حساب در نرم افزار حسابداری یا دفاتر شما تعریف شوند:

  1. کل (پیش‌پرداخت‌ها) معین (بیمه دانا، بیمه پاسارگاد، بیمه ایران……)
  2. در گروه بستانکاران یک حساب به عنوان بیمه تعریف شود
  3. حساب مالیات بر ارزش افزوده تعریف شود، معادل (9%)
  4. درصد مالیات تکلیفی را از حساب بستانکاران کسر نمایید
  5. در موقع انقضا ثبت هزینه فراموش نشود

نحوه ثبت حسابداری بیمه

با ذکر یک مثال یکی از کاربردی‌ترین روش‌های ثبت بیمه را با هم بررسی می‌کنیم:

مثال: در تاریخ یکم اردیبهشت ماه، قرارداد بیمه نامه‌ای توسط شرکت ایران صادر شده است. مطلوب است: 1. ثبت سند حسابداری خرید بیمه 2. ثبت سند پرداخت مبلغ بیمه 3. ثبت سند بیمه منقضی شده در پایان سال مالی.

1. ثبت سند حسابداری خرید بیمه:

پیش پرداخت/پیش پرداخت بیمه ایران (بدهکار)

مالیات بر ارزش افزوده خرید (بدهکار)

                                                    بستانکاران/شرکت بیمه ایران (بستانکار)

                                                    اداره دارایی 3% مالیات تکلیفی (بستانکار)

————————–

بابت ثبت حسابداری خرید بیمه نامه.

2. ثبت سند پرداخت مبلغ بیمه:

بستانکاران/شرکت بیمه ایران (بدهکار)

                                                موجودی نقد/بانک (بستانکار)

————————–

بابت پرداخت مبلغ بیمه نامه به شرکت بیمه ایران.

3. ثبت سند بیمه منقضی شده در پایان سال:

هزینه‌های اداری/بیمه ایران (بدهکار)

                                         پیش پرداخت ها/پیش پرداخت بیمه ایران (بستانکار)

————————–

بابت ثبت بیمه منقضی شده تا پایان سال مالی.

نکته: لازم به ذکر است که ثبت هزینه بابت بیمه منقضی شده می‌باشد، باید بر طبق ماه‌هایی باشد که از تاریخ خرید بیمه‌نامه گذشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *