دسته‌بندی مطالب

در هنگام شروع کار با نرم افزار حسابداری حسیب نت، چه سرفصل‌هایی باید در نرم افزار تعریف شوند؟

ج: سرفصل‌هایی که برای شروع کار با حسیب، لازم است در ابتدا تعریف شوند، عبارتند از صندوق‌ها و بانک‌ها.

اولاً به ازای هر کاربر صندوق، می‌بایست یک صندوق تعریف شود. اگرچه می‌توانید برای کل کاربران فقط یک صندوق تعریف نمایید، ولی در این حالت ردیابی وجوه نقد دریافتی هر کاربر قدری سخت خواهد شد.

همچنین تمام بانک‌هایی که مرتبط با کار تجاری شما هستند نیز باید در سیستم ثبت شوند و تناظر آن‌ها با دستگاه‌های کارتخوان هم فراهم شود.

در ابتدا تعریف سرفصل‌های صندوق را با هم بررسی می‌کنیم:

از منوی تعاریف / سرفصل‌ها / کل، معین و تفصیلی را انتخاب می‌کنیم تا لیست سرفصل‌های حسابداری ظاهر شود.

همانطور که می‌بینید حسیب به‌صورت پیش‌فرض غالب سرفصل‌های کل را با کد‌های استاندارد از قبل تعریف کرده است. در لیست سرفصل‌های کل اولین ردیف که صندوق هست را انتخاب می‌کنیم و در کادر میانی سرفصل‌های معین با زدن کلید “ایجاد سرفصل‌های معین‌” وارد فرم مشخصات سرفصل معین می‌شویم.

حسیب به‌صورت پیش‌فرض آماده دریافت نام سرفصل است؛ چون این سرفصل اولین سرفصل معین در صندوق است، کد آن را عدد 1 پیشنهاد نموده که شما می‌توانید آن را به 1001 یا 1010 تغییر دهید و بعد نام سرفصل را بنویسید؛ نام این سرفصل را مرکزی می‌نویسیم و با کد 1010 آن را تأیید می‌کنیم.

درصورتی‌که در یک سیستم چند کاربر در زمان‌های مختلف با نرم افزار کار می‌کنند و یا حسیب به‌صورت شبکه در مجموعه شما راه‌اندازی شده است، لازم است که سرفصل معین دیگری به نام کاربران در صندوق ایجاد شود؛ بنابراین مجدداً کلید “ایجاد سرفصل معین” را می‌زنیم تا مجددا فرم ایجاد سرفصل نمایان شود.

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، کد سرفصل 1011 پیشنهاد شده است؛ فقط در کادر نام سرفصل، عبارت کاربران را نوشته و کلیید تأیید را می‌زنیم. در ادامه تعریف صندوق‌های کاربران، در کادر سرفصل‌های معین، کاربران را انتخاب می‌کنیم تا به رنگ قرمز نمایان شود و در کادر تفضیلی کلید “ایجاد سرفصل تفضیلی” را کلیک می‌کنیم.

به این ترتیب نام اولین کاربر را در کادر نام سرفصل نوشته و چون اولین سرفصل تفضیلی در سرفصل معین کاربران است، کد آن را به 101101 تبدیل کرده و تأیید را می‌زنیم؛ به همین صورت برای هریک از کاربران بعدی هم که قرار است فاکتور خرید و فروش کنند، یک سرفصل تفضیلی در صندوق کاربران تعریف می‌کنیم.

در سرفصل معین مرکزی از صندوق نیز فقط یک سرفصل تفضیلی مرکزی با کد 101010 می‌سازیم؛ این صندوقی است که وجوه نقد در پایان وقت کاری در آن جمع‌آوری می‌شود.

تعریف سرفصل‌های بانک (حساب‌های بانکی)

با ورود به منوی تعاریف / سرفصل‌ها / کل، معین و تفصیلی و انتخاب سرفصل کل بانک‌ها در لیست سرفصل‌های کل، در ابتدا انواع بانک‌هایی که در آن حساب داریم را در بخش معین می‌سازیم. کلید “ایجاد سرفصل معین” را می‌زنیم، تا فرم مشخصات سرفصل ظاهر شود.

در این فرم در ابتدا کد سرفصل را به 1110 تغییر می‌دهیم و در کادر نام سرفصل به‌عنوان نمونه ملی را می‌نویسیم و در نهایت کلید تأیید را می‌زنیم.

در قسمت معین، معین موردنظر را انتخاب می‌کنیم و در قسمت تفضیلی کلید “ایجاد سرفصل تفضیلی” را می‌زنیم، تا فرم مشخصات تفضیلی ظاهر شود.

در ابتدا کد سرفصل را به 111010 تغییر می‌دهیم و در کادر نام سرفصل شماره حساب را وارد می‌کنیم و در نهات کلید تأیید را می‌زنیم تا این شماره حساب ایجاد شود.

نکته: فقط در نام سرفصل شماره حساب بانکی را وارد کنید، زیرا در فرم‌های چاپی رسید واگذاری چک به بانک از این شماره حساب استفاده می‌شود.

برای مشاهده ویدیوی آموزشی این مطلب به صفحه تعریف سرفصل‌های مورد نیاز در حسیب نت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *