شاید سوالی که ذهن بسیاری از افراد مشغول در زمینه حسابداری و یا دانشجویان حسابداری را به خود مشغول کرده باشد، این باشد که چطور میتوان به یک حسابدار حرفهای تبدیل شد. حتی شاید برای برخی رشته حسابداری آنچنان رشته مهم و پر اهمیتی جلوه نکند؛ ولی هنگامی که مشغول به کار حسابداری شوید متوجه خواهید شد که چقدر درگیر تصمیمات کلیدی خواهید بود.
فرقی نمیکند شرکتی که در آن مشغول به کار هستید چقدر بزرگ و یا چقدر کوچک باشد؛ در هر حال همواره نیاز به یک بخش حسابداری در آن احساس خواهد شد. چه در بخش حسابرسی، چه در بخش مدیریت مالی و چه در بخش امور مالی، همواره نیاز به افرادی است که بتوانند از عده کار بربیایند. اگر شما هم در یکی از زمینههای شغلی حسابداری فروشگاهی، حسابداری تولیدی، حسابداری شرکتی، حسابداری رستوران و … مشغول به کار هستید، شاید دوست داشته باشید بدانید چطور میتوانید در کار خود پیشرفت کرده و به یک حسابداری حرفهای تبدیل شوید.
برخی از مهارتهای لازم برای تبدیل شدن به یک حسابدار حرفهای را با هم بررسی میکنیم:
1. نوآوری
حسابداری همواره یکی از ابزارهای کلیدی در کسب و کارها بوده است. هیچ پروژهای بدون نظارت دقیق روی اعداد و ارقام و روشی مستحکم برای کار با آن امکان رشد نخواهد داشت. نوآوری در حسابداری از آن رو قابل نیاز است چون همگام با پیشرفت در دنیای تجارت، نیازهای حسابداری همراه آن نیز تغییر خواهند کرد. از همین رو کارفرمایان هنگام استخدام نیرو به دنبال افرادی هستند که دارای ایدههای نو هستند تا از این طریق بر آینده دنیای حسابداری تاثیرگذار باشند.
2. فهم
در کنار نوآوری، فهم و ادراک از زمینهای که در آن کار میکنید لازم و ضروری است. تحلیل اطلاعات و دادههای جدید، مدیریت پروژه و یا ملاقات با مشتریان جدید، پشتیبان اصلی عملیات روزانه هستند. از همین رو فهم سریع اطلاعات بخشی حیاتی بوده و تنها از طریق مطرح کردن سوالات کلیدی است که میتوانید در کار رشد کنید. شروع این کار میتواند با فهم انواع مختلف حسابداری باشد.
3. ارتباط و معاشرت یک حسابدار حرفهای
همچون در هر زمینه دیگری وجود ارتباط میان فردی لازم و حیاتی است. حسابدارن باید بتوانند اطلاعات پیچیده را در سادهترین حالت ممکن به سایرین انتقال دهند. خواه شما شرکتی هستید که از طریق یک کسب و کار استخدام شده و یا عضوی از یک سیستم حسابداری درون سازمانی باشید، نیاز داید که با سایر افراد در سطحهای مختلف همکاری داشته باشید. نیاز به مهارتهای ارتباطی از هنگامی که شما در اولین سمت حسابداری خود آغاز به کار کنید، به چشم خواهند آمد.
4. آگاهی تجاری
شاید برایتان عجیب باشد که اغلب، افراد این ویژگی را فراموش میکنند اما داشتن آگاهی تجاری برای حسابداران بسیار مهم است. منظور از آگاهی تجاری این است که کسب و کار شما چگونه و در چه سطحی از بازار قرار گرفته است؛ یا چگونه از تغییرات اقتصادی، اجتماعی و یا سیاسی موجود تاثیر خواهد پذیرفت و چطور قادر خواهد بود با استفاده از این تغییرات در مسیر رشد و پیشرفت کند.
5. اشتیاق به کار
یکی از مولفههایی که کارفرمایان در هنگام استخدام برای هر سمتی به آن توجه دارند، داشتن اشتیاق و علاقه به انجام کار میباشد. در کار تیمی مهم است که بتوانید انرژی مثبت به همکاران خود انتقال داده و به راستی به هدفی که قصد رسیدن به آن را دارید باور داشته باشید. ایجاد اشتیاق به کار قابل انتقال به دیگران است و نشان دهنده میزان علاقه شما به زمینه فعالیت خودتان میباشد.
6. ابتکار عمل و پیشگامی
ابتکار عمل مهارتی است که با اشتیاق و ادراک هم رده بوده و وجودش برای پیشرفت ضروری است. داشتن ابتکار عمل ثابت میکند که شما به دیگران وابسته نبوده و میتوانید بهصورت مستقل فکر کنید؛ در مقابل این خصیصه سبب میشود که شما فردی مطمئن جلوه کرده و دارای وظایف بیشتری شوید. به ویژه اگه تصمیم دارید در آینده شغلی خود به یک حسابدار مستقل و یا به اصطلاح Freelancer تبدیل شوید، این مهارت مورد نیازتان خواهد بود.
7. اعتبار و درستی
همه ما برندهایی را میشناسیم که به آنها علاقه داشته و از محصولاتشان استفاده میکنیم. اغلب اوقات دلیلی که برای انتخاب محصول یک برند خاص داریم تنها و تنها اعتماد به آن برند است. همین موضوع میتواند درباره شما صدق کند؛ وقتی صاحب شغلی هستید، نیاز دارید تا افراد به شما اطمینان و اعتماد کنند. اعتمادی که افراد به شما دارند همچون سرمایهای برای شماست که میتوانید با آن تجارت کنید. هرچه اعتبارتان بیشتر باشد، فرصتهای بیشتری خواهید داشت. همچنین با ساخت یک برند معتبر، پایههای آیندهای مستحکم را بنا خواهید گذاشت.
8. انعطافپذیری یک حسابدار حرفهای
تمایل به سختکوشی بسیار مهم است. قطعا مانند هر شغلی شما از سمتی ساده شروع به کار کرده و تمایل به پیشرفت شغلی خواهید داشت و اغلب مسیر آسانی پیش رو نخواهید داشت. توانایی کار کردن در شرایط دشوار و برطرف کردن نیازهای مشتریان بدون از دست دادن انگیزه، مهارتهایی هستند که به آنها نیاز خواهید داشت. انعطافپذیری یعنی اینکه در شرایط سخت خونسرد بوده و به تواناییهای خود اطمینان داشته باشید.
9. داشتن ثبات
اگرچه شاید این مهارت در ابتدای کار آنچنان مرتبط به نظر نرسد، اما چیزی است که قبل از شروع حرفهی کاری خود باید آن را در نظر داشته باشید. شاید یکی از مزایا و جذابیتهای رشته حسابداری انعطافپذیری آن باشد؛ اما همچنان مهم است که در ابتدای حرفه خود پایههایی استوار و محکم برای خود ایجاد کنید. اینکه دائما شغل خود را تغییر دهید میتواند نکتهای منفی در رزومه شما باشد؛ چون کارفرمایان دنبال افرادی هستند که دارای رزومهای قوی باشند که بیانگر این موضوع باشد که شما در شغلهای قبلی خود موفق بودهاید. به همین دلیل حتما مطمئن شوید که توازن را رعایت میکنید.
10. تجربه کار بینالمللی
و در آخر وجود و یا تمایل به بهکارگیری تجارب بینالمللی میتواند نکته قوت دیگری برای شما باشد. بسیاری از کسب و کارها روی مراحلی از رشد سازمانی تمرکز کردهاند که شامل ارتباط با سایر کسب و کارها در خارج از کشور میباشد. سابقهی کار با شرکتهای خارجی میتواند رزومهی خوبی برای شما به عنوان یک حسابدار باشد.